15 mars 2022

5 snabba med Henrik Sjödin om: Konsumentfakta_

Henrik Sjödin
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende & kundinsikt. Strategist & Partner, Åkestam Holst / NoA

Hur beter vi oss?
5 snabba fakta om hur vi använder vår
tid, pengar och uppmärksamhet.


Henrik Sjödins specialområde är konsumentbeteende.
Där har han sin doktorsexamen och sitt yrke.
Henrik är även Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.
Henrik bjuder på svep genom datapunkter som speglar vårt konsumentbeteende, komprimerat i fem korta tankeväckande noteringar.


Varsågod här kommer Henriks framgrävda konsumentfakta:

  1. Drygt hälften av svenskarna oroar sig för att deras privatekonomi ska påverkas av kriget i Ukraina.
    (Källa: Novus)
  2. Resebokningarna har vänt neråt igen. För några veckor sen låg resebyråernas omsättning på 80% av 2019 års nivåer. Nu är den ca 60%. Krigseffekt?
    (Källa: Swedbank kortdata)
  3. Sedan krigsutbrottet har svenska hushåll köpt två-tre gånger mer fiskbullar än normalt.
    (Källa: Sveriges Radio)
  4. En genomsnittlig personbil körs i runda tal 1100 mil om året. Med förbrukning på 0,7 liter per mil blir månadskostnaden med nuvarande bensinpriser ca 1500 kr/mån. Det är en femhundring mer än för ett år sedan. I sin tur betyder det mindre utrymme för annan konsumtion – om inte bilåkandet minskar. Det finns nästan 5 miljoner personbilar i trafik och 86% av dem körs på bensin eller diesel.
    (Källa: Trafikanalys, Konjunkturinstitutet, egna beräkningar)
  5. Till sist: corona-hundarna och andra nya husdjur lämnar ekonomiska tassavtryck. Zoohandeln var den bransch som ökade sin försäljning mest förra året: +23%.
    (Källa: Svensk Handel)


Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn där hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka.