31 mars 2022

5 snabba med Henrik Sjödin om: Konsumentfakta v 13

Henrik Sjödin
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende & kundinsikt. Strategist & Partner, Åkestam Holst / NoA


Hur beter vi oss?
5 snabba fakta om hur vi använder vår
tid, pengar och uppmärksamhet.


Henrik Sjödins specialområde är konsumentbeteende.
Där har han sin doktorsexamen och sitt yrke.
Henrik är även Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.
Henrik bjuder på svep genom datapunkter som speglar vårt konsumentbeteende, komprimerat i fem korta tankeväckande noteringar.


Varsågod här kommer Henriks framgrävda konsumentfakta:

  1. Arbetsplatserna återbefolkas – långsamt. I mitten av mars var närvaron fortfarande bara 80-85% av det prepandemiska basvärdet, enligt rörelsedata. Aktiviteten i kollektivtrafiken var knappt 70%.
    (Källa: Google Covid-19 Community Mobility Report)
  2. Medelsvensson lämnade 53 kg förpackningar till återvinning förra året. Det var 3 kg mer än året före och nytt all time high.
    (Källa: Förpackningsinsamlingen)
  3. En på arton har nedsatt rörelseförmåga.
    (Källa: SCB)
  4. Varför handla begagnat? Bland kvinnor är hållbarhet och pris lika viktiga skäl, för män är priset mer än dubbelt så viktigt som hållbarhet.
    (Källa: E-barometern, PostNord)
  5. Åtta av tio svenskar odlar. 46% av dem gör det i sin trädgård, medan 36% gör det på balkong, altan eller i uterum. 32% odlar inomhus.
    (Källa: Hasselfors Garden / Kantar Sifo, via Allas)

Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn där hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka.