21 juni 2022

5 snabba fakta med Henrik Sjödin Konsumentfakta – hur beter vi oss?

Henrik Sjödin
Sveriges Marknadsförbunds rådgivare i konsumentbeteende & kundinsikt. Strategist & Partner, Åkestam Holst / NoA


Henrik Sjödins specialområde är konsumentbeteende. Där har han sin doktorsexamen och sitt yrke. Henrik är även Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt. Henrik bjuder på svep genom datapunkter som speglar vårt konsumentbeteende, komprimerat i fem korta tankeväckande noteringar.


Snabb fakta om hur vi använder vår tid, pengar och uppmärksamhet.


Vilken produkt ökar sin försäljning mest när svenska folket handlar inför midsommar?
Det är nog inte vad du tror. 


Varsågod här kommer Henriks framgrävda konsumentfakta:

1. Hushållen räknar med att lägga mer pengar på årets sommarsemester. I snitt uppskattar de sina kostnader till 18 810 kr, det är 18% mer än ifjol. Fyra av tio säger att finansieringen av semestern påverkas av ökande levnadskostnader. Fler än förra året tänker använda skatteåterbäringen, semesterersättning eller sparpengar till sin semester.
(Källa: Nordea / Kantar Sifo)

2. Inflation och ekonomisk osäkerhet rår inte på suget efter att uppgradera sommargarderoben. För fjärde månaden i rad ökade klädförsäljningen i maj. Jämfört med samma månad 2019 köptes kläder för 14% mer. (Källa: Stilindex från Svensk Handel)

3. Hotell och restaurang fortsätter också locka svenskarna. Utgifterna för detta ligger en bra bit, låt säga 15-20%, över 2019 års nivå. I mataffären ser utvecklingen annorlunda ut. Visserligen växte dagligvaruhandeln i maj med +4% jämfört med samma månad ifjol. Men priserna för livsmedel ökade betydligt mer, så justerat för dessa var utvecklingen nästan -5%. ”Utan att vi gjort någon insats, ser vi redan nu att kunderna skalar ner och att vi exempelvis säljer mer av Ica Basic”, sa nyligen Anders Svensson, VD för Ica Sverige, när han deltog i en paneldebatt som refereras av tidningen Jordbruksaktuellt. Matjättens lågprisvarumärke har ökat 7% i år.
(Källa: Swedbank kortdata, Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, Jordbruksaktuellt, Fri köpenskap)

4. 28% oroar sig över dåligt väder på semestern, 35% över att osäkerheten i omvärlden påverkar planerna och 17% över att inte pengarna räcker. 10% är oroade över att behöva jobba på semestern och 11% över att inte kunna släppa tankarna på jobbet. 28% oroar sig inte över något särskilt.
(Källa: Nordea / Kantar Sifo)

5. Att försäljningen av sill (+585%), gräddfil (+236%) och färska kryddor (+167%) ökar extremt under midsommarveckan chockar ingen. Men kan du gissa vad som får den allra största skjutsen? Insektsmedel (+783%). I alla fall var det så häromåret. Vad kan vi vänta oss att svenskarna väljer bort att handla den här veckan? Fryst fisk och mexikansk mat delar titeln som biggest loser. Just den här veckan får både fiskpinnar och tacofredag stå tillbaka. Glad midsommar!
(Källa: Svensk Handel / Nielsen)


Henrik är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom konsumentbeteende och kundinsikt.

Henrik Sjödin är ekonomie doktor från Handelshögskolan, med inriktning på konsumentbeteende och marknadsföring. Sedan 2013 är han verksam som strateg och partner på Åkestam Holst NoA. Från uppdrag med företag inom vitt skilda branscher har han bred erfarenhet av insiktsarbete, och med sin forskarbakgrund är han passionerat intresserad av beteendevetenskap och användbara metoder för att förstå konsumenter. Henrik drivs av att sätta fingret på beteenden som driver verksamheter framåt och att göra komplexa samband mer begripliga, med hjälp av fakta, kunskap och pedagogik. Henrik har ett uppskattat nyhetsbrev på LinkedIn där hans ”fem snabba konsumentfakta” publiceras varje vecka.