Fransk e-handel blomstrar och beräknas omsätta €14 miljarder 2008 och €20 miljarder 2010. Nätet har blivit Frankrikes största köpcenter med 43 000 e-handelssajter, varav 50 sajter svarar för hälften av totala försäljningen över nätet. 21 milj fransmän handlar på nätet (54.5% är män och 45.5%, kvinnor).
Kriterium Andel %
Kvalitet, pålitlighet, service 25
Pris 23
Utbud/sortiment 19
Förtroende, säkerhet 14
Varumärkets image 9
Hemsidans design 5
Användarvänlighet 5
Varor och tjänster (milj)
Elektronik 18.2
Resor 17.8
Mode (kläder) 16.6
Böcker, CD etc 16.3
Heminredning 10.2
Bank och försäkring 6.4
Livsmedel 3.5
1. Pixmania.com (elektronik)
2. Amazon.fr (böcker, skivor, DVD)
3. 3suisses.fr (heminredning)
4. Vente-privee.com (mode)
5. Laredoute.fr (mode)
6. Promovacances.com (resor)
7. Boursorama.com (bank)
8. Gmf.fr (försäkring)
9. Ooshop.com (livsmedel)
10. Chateauonline.fr (vin)
Av en undersökning gjord av Yuseo och Ciao.fr, bland 1 680 konsumenter som handlat något på nätet kort tid före intervjuerna, framkom 7 kriterier vid bedömning av e-handelssajter – pris, utbud, image, förtroende, användarvänlighet, sajtens design/utseende och kvalitet på service. Det kriterium som är viktigast är kvalitet på service. Men när det gäller mode och livsmedel är priset det viktigaste