11 februari 2009

21 milj fransmän handlar på nätet

Fransk e-handel blomstrar och beräknas omsätta €14 miljarder 2008 och €20 miljarder 2010. Nätet har blivit Frankrikes största köpcenter med 43 000 e-handelssajter, varav 50 sajter svarar för hälften av totala försäljningen över nätet. 21 milj fransmän handlar på nätet (54.5% är män och 45.5%, kvinnor).

Viktiga krav

Kriterium                                      Andel %
Kvalitet, pålitlighet, service                 25
Pris                                                          23
Utbud/sortiment                                    19
Förtroende, säkerhet                           14
Varumärkets image                               9
Hemsidans design                                5
Användarvänlighet                                5

Maj-oktober 2008 e-handlade franska konsumenter

Varor och tjänster                 (milj)
Elektronik                               18.2
Resor                                      17.8
Mode (kläder)                        16.6
Böcker, CD etc                      16.3
Heminredning                       10.2
Bank och försäkring               6.4
Livsmedel                                3.5

10 bästa utifrån användarvänlighet, utbud samt kvalitet på service

1. Pixmania.com (elektronik)
2. Amazon.fr (böcker, skivor, DVD)
3. 3suisses.fr (heminredning)
4. Vente-privee.com (mode)
5. Laredoute.fr (mode)
6. Promovacances.com (resor)
7. Boursorama.com (bank)
8. Gmf.fr (försäkring)
9. Ooshop.com (livsmedel)
10. Chateauonline.fr (vin)

Pris är viktigt, men ej viktigast

Av en undersökning gjord av Yuseo och Ciao.fr, bland 1 680 konsumenter som handlat något på nätet kort tid före intervjuerna, framkom 7 kriterier vid bedömning av e-handelssajter – pris, utbud, image, förtroende, användarvänlighet, sajtens design/utseende och kvalitet på service. Det kriterium som är viktigast är kvalitet på service. Men när det gäller mode och livsmedel är priset det viktigaste