15 juni 2018

20 frågor till Michael Grimborg – som tycker det är resan, som är mest intressant

Namn: Michael Grimborg
Yrke: Koncernmarknadschef på Synsam Group
Ålder: 57
Bor: Stockholm
Familj: Gift med Carolin, 3 utflugna barn, en katt
IMG_8321
1. Michael, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag upplever mig själv som en energifylld och glad, enkel person som gillar när det händer saker. Bra på att dra igång saker men behöver också en omgivning som är bra på att fånga bollarna. Bra på att se sammanhang men mindre bra på detaljerna.
2. Du är koncernmarknadschef på Synsam Group; vad är roligast i det uppdraget?
Jag har ju alltid haft förmånen att få vara med på ”resor”, från att vi startade Inititative media 1987 när Reklam-tv kom, till introduktion av radiomediet eller inte minst Internet/webb. TV4 tiden minns jag från enkanalsstrategi till multikanal och digitaliseringen.
I Synsamuppdraget är det just resan som är roligast. Att få se våra ideer materialiseras och se kundernas reaktioner i form av att de väljer Synsam före nå-gon annan på marknaden.  Att ta marknadsandelar har ju varit genomgående för mig i alla år.
3. Du kommer närmast från TV4 där du var försäljnings- och intäktsdirektör. Vad är den stora skillnaden med dagens arbetsuppgifter?
TV världen går fort men Retailvärlden går ännu fortare. Retail är detail och du är inte bättre än din senaste dag. I TV världen jobbade vi med relativt långa cykler, årsavtal etcetera även om just tittarsiffrorna kunde fluktuera under vissa perioder. Så snabbhet skulle jag säga är det stora skillnaden och hur du reagerar på det som händer. Vänta är iallafall inget som funkar. På TV4-tiden hjälpte jag våra kunder att få besökare till sina butiker. Nu sitter jag där själv och nu gäller det att konvertera besöket till en kund och då är det helt andra parametrar som avgör, Sortiment, priset, butiksupplevelsen och inte minst vår personal.IMG_8327
4. Synsam ska ju ut på börsen i höst. Vad kan du berätta om det?
Vi har inte sagt tidsfönster men börsen kan vara en tänkbar väg. Vi får se. I övrigt hänvisar jag här till vår VD Håkan  Lundstedt att svara på dessa frågor.
5. Vilka utmaningar står Synsam inför?
Fortsätta vara på ”tå”, innovera och våga ta nya vägar.  Digitaliseringen, som kanske i vår bransch inte går lika fort som i klädvärlden, men tvingar även oss att tänka till kring upplevelsen och möjligheterna i och utanför våra butiker, dvs online. Att t ex kunna fördjupa sig i våra produkter hemma i soffan är ju en fantastisk möjlighet. Vi har precis byggt om 450 butiker och infört många digitala element som ett sätt att höja upplevelsen för kunden. Att hänga med såväl som att vara med och påverka hur kunden ändrar sitt beteende är en ständig utmaning. Men så spännande!
6. Vad är det som driver dig i ditt arbete? 
Lite som jag sa tidigare. Att få se hur våra ideer materialiseras i 450 butiker i 4 länder och 3000 medarbetare. Hur vi kan gå från väldigt produktinriktade till mer tjänsteinriktade, inte minst med våra abonnemangsformer. Att hyra glasögon skall vara lika naturligt om några år som att hyra några andra sällanköpsvaror. Att ladda tjänsterna med mervärden som gör det bekymmersfritt för kunden. Till exempel att glasbyten ingår, att du får byta ett par varje år, att försäkring ingår med mera. Det skall vara enkelt att hyra.IMG_8350
7. Vad vill du har uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Haha – går vidare?  Vi är mitt i vår resa att förändra ett beteende och sätta en ny standard på hur man väljer att ha glasögon genom att hyra dem. Om 5 år är detta hur naturligt som helst. Gärna 3+ par per person. Glasögon vid olika tillfällen. För alla!
8.  Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Jag gillar ju att träffa människor med nya idéer, surfa runt och fånga sånt som ligger runt hörnet, så jag känner mig ganska à jour men det gäller att hålla sinnet öppet hela tiden.
9.   En talang som du har?
De som känt mig länge vet att jag oftast har kameran med mig och genom åren har det blivit en hel del bilder.
10. Något som du skulle vilja bli bättre på?
Vem vill inte det. Ännu bättre bilder, snabbare repliker där frun alltid vinner och så vidare.
11. Vad brinner du för i livet?
Försöker att zooma ut och försöka förstå andra sätt att se världen. Mycket av konflikter handlar oftast om skitsaker och missförstånd. Grundbehoven är ju egentligen ganska enkla. Prata och förstå varandra.
12. Vad skulle du vilja ändra på?
På mig själv -kunna springa  igen.
På världen – att lyssna bättre på varandra!
13. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Haha – vad är typisk nuförtiden. Många möten med när och fjärran personer skulle jag spontant säga. Att delta i våra grymma projektmöten är jävligt kul.  Vi har otroligt mycket duktiga personer i vår organisation och man lär sig något nytt varje dag.
14. Hur kopplar du av?
Och om du får drömma fritt, vart skulle du helst vilja åka och göra där?
Enklaste frågan hittills. Vi köpte en gård i Järvsö för 5 år sedan med lite mark så där tillbringar vi all ledig tid. Att ta bilen eller tåget upp på fredagen är mindfulness i sig
Och om jag får drömma SJÄLV så blir det kryssning jorden runt. Lagom länge på varje ställe. Man får se jäkligt mycket av allt. Mycket man inte sett. MEN å andra sidan är man ju inte själv
15. Har du något motto/levnadsregel?
Ja – de som känt mig länge vet att jag brukar säga ”det är aldrig så nära som till tvärtom”. Sens moral – det kan hända något på en nanosekund.
En annan är nog – ”verkligheten vinner alltid”. Alla planer och excel i all ära men det är i verkligheten vi jobbar och vinner slagen.
16. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Nja – med tanke på att verkligheten vinner så är det nog bäst att barn får vara barn så länge det går. Kraven kommer ändå.
17. Har du några förebilder?
Alltid inspirerats av Jan Carlzon och speciellt efter haft förmånen att träffa honom. Andra säljinriktade som Branson, Besoz och Stordalen. Jag gillar deras passion för det de gör och tror på. OCH att de har mod att våga!
18. Behövs marknadsförare i styrelse-rummet och sitter du själv i någon styrelse?
Självklart, om man vill sälja mer och sälja mer kommer de flesta behöva speciellt i den nya verkligheten.
Själv sitter jag i två  styrelsen, förutom bransch-styrelse i Sveriges Annonsörer. Båda med Bonnier-koppling. Den ena är Spoon som är i framkant när det gäller Content, som intresserar mig. Den andra är Lavendla som är en begravningsbyrå men på nätet där vi utmanar drakarna. Framtiden talar för oss där.
19. Varför är Synsam med i Sveriges Marknadsförbund?
Vi är med där det händer.
20.  Till sist: ses vi i Almedalen i sommar?
Händer det nåt där?