Namn: Meta Persdotter
Ålder: 54
Yrke: Kommersiell chef på Runsvengruppen AB/ÖoB
Bor: Bromma
Familj: Sambo, 2 st vuxna barn som lämnat hemmet
1. Meta, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är en person med mycket energi och trivs med att ha mycket att göra. Jag tycker mycket om affärsutveckling och att vara med och leda utvecklingsprojekt. Jag drivs av att hitta synergier och enkelhet med kedjedrift till bästa lönsamhet. Jag trivs i min roll som chef och ledare.
2. Du är kommersiell chef på Runsvengruppen AB/ÖoB. Vad är roligast i det uppdraget?
Jag får vara med på en utvecklingsresa med ett bolag som har funnits i många år med en stark position och varumärke på den svenska marknaden.
Att jag får leda flera egna utvecklingsuppdrag och få göra det tillsammans med en organisation med ett starkt engagemang i ÖoB:s nästa steg. Och att det är ett brett uppdrag med ett ansvar mot kund i alla kanaler.
3. Vad är den stora skillnaden mellan att arbeta som marknadschef kontra kommersiell chef?
Det är ett bredare ansvar för flera avdelningar och jag har idag ansvar för för etablering och utveckling av våra varuhus, försäljning och marknadsföring, kundservice, kundklubb och B2B.
Så marknad är i dag en del av mitt totala uppdrag. Jag tycker om det bredare upplägget så att jag kan vara med och påverka i alla kanaler samtidigt. Det ger en snabbare förflyttning och ett roligare uppdrag för mig där jag får utväxling av både min kreativa sida som den affärsmässiga. Jag har haft denna position i flera år. Först på Rusta där jag började som kommersiell chef 2012 och nu på ÖoB sedan 2017.
4. Hur är er marknads- och kommunikationsavdelning uppbyggd?
Avdelningen tillhör den kommersiella organisationen, där vi jobbar tvärfunktionellt och nära med sortiment och inköp med kampanjer och sortimentsval. Vi har en mindre marknadsavdelning med ett produktionsteam för direktreklam och skyltar.
Den kompetens som vi ej har själva köper vi in från olika byråer beroende på uppdrag och kanal.
5. Vilka utmaningar står Runstengruppen/ÖoB inför?
Det är viktigt att stå fast i sin vision och hålla i målbilden, det låga priset är fortsatt det viktigaste men i kombination med förnyelse. Detaljhandeln står inför stora förändringar, ökad konkurrens från både svenska bolag och bolag från andra marknader. Även vi märker av den ökande konkurrensen inom volym och lågprishandeln. Så vikten av rätt sortiment, att jobba med utveckling av kanaler och finnas där kunden vill handla är prioriterat.
6. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Nyfikenhet att driva utveckling och se snabba resultat, detaljhandeln är unik att man kan se förflyttning snabbt. Det finns många bra mätpunkter att mäta kundresan på. Målet för mig är nöjda kunder som kommer igen och rekommenderar oss. Sedan är det så mycket inom detaljhandeln som är roligt, en dag är fylld av massor av olika uppdrag och ämnen. Dessutom vara ansvarig för delar av företagsprocessen från strategi till taktik.
7. Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Jag vill fortsätta att färdigställa mina utvecklingsprojekt, jag vill säkra ett bättre kundmöte i alla kanaler. Att vi som kedja fortsätter att utvecklas och tar marknadsandelar. Jag vill säkra en bra återväxt i företaget så att vi fokuserar lika mycket på ett bra kundmöte som en bra arbetsplats för våra medarbetare.
8. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur hämtar du ny kunskap?
Jag läser mycket, både forskning, artiklar och böcker. Har många intresseområden inom många branscher som gör att jag håller mig uppdaterad. Går på föreläsningar och ser till att jag får per automatik information som är av intresse för mig i min roll inom reklam, marknadskommunikation och detaljhandel.
9. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för dig?
Jag börjar nästan alltid veckan i Stockholm med säljmöte med hela min grupp, vi gör en ”runda bordet” per telefon, för att snabbt fånga in eventuella frågor från regionchefer och varuhuschefer. Vi fokuserar på områdena försäljning, marknad, kund och varuförsörjning.
Därefter är veckan igång och jag stämmer av mot övriga i min organisation som är etablering, koncept och kundservice. I början av veckan säkrar jag också cirka 2-4 veckor framåt gällande kommande ledningsmöten och styrelsemöten för att ta fram analyser och material för kommande beslut. Mitten av veckan är jag oftast i Skänninge utanför Linköping där Runsvengruppen har sitt huvudkontor och delar av min personal utgår ifrån. Oftast mötesintensiva dagar, i min roll driver jag utvecklingsprojekt så vi har styrgruppsmöten på plats i Skänninge så att vi säkrar framdrift tillsammans. Åker hem till Stockholm eller vidare till någon av våra regioner för genomgång av våra varuhus, hjälper till med frågor och utmaningar på plats. I min roll är det viktigt att följa upp och kvalitetssäkra så att det blir som vi beslutat.
Fredagar är jag oftast i Stockholm möter samarbetspartners, reklambyråer, mediebyrån och följer upp vad vi gjort men planerar också för framtiden.
10. En talang som du har?
Inte helt lätt att svara på men jag har haft mycket nytta av att jag både har en kreativ sida för form, färg och uttryck i kombination med att jag gillar att driva och leda företag. Min omgivning skulle nog också säga att jag har en känsla för detaljer och sammanhang, kan snabbt läsa av människor och sinnesstämningar. Därutöver en känsla för att hitta och utveckla nya goda affärer med stark genomförandekraft.
11. Något som du skulle vilja bli bättre på?
Mer tid till mina medarbetare, jag har en stor organisation med många direktrapporterande och tiden med varje individ blir för liten. Jag skulle också vilja lägga mer tid på att utveckla och träna min ledningsgrupp i det goda ledarskapet för framtiden med nya generationer och arbetssätt. Vad ställer det för krav på oss ledare och hur får vi unga medarbetare att vilja bli chefer och ledare. Sen skulle jag gärna ha mer egen tid för att följa utvecklingen i omvärlden.
12. Vad brinner du för i livet?
Att människor runt omkring mig ska må bra, jag vill hjälpa till, då mår jag bra. Att se andra växa och vara med på den resan är det bästa jag vet. Gäller både i arbetslivet och med mina barn som är 21 och 23 år. Att följa med på deras utvecklingsresa är det bästa och mycket spännande. För mig själv är det att vara ute i skog och mark tillsammans med mina hundar eller ta på mig träningskläderna och få luft och energi. En absolut nödvändighet för mig för att må bra och koppla av från intensiva arbets-dagar.
13. Vad skulle du vilja ändra på?
Det allt högre tempot och konkurrensen som ibland driver upp en osäkerhet för satta planer och målbilder, uthållighet saknas i många frågor. Många jag möter i olika sammanhang är stressade och mår inte så bra. Så att lugna ned tempot ibland tror jag skulle skapa klokare beslut med högre kvalité. En annan del som är mer riktat till marknad och kommunikation är de höga priserna inom många kanaler, vill man som företag finnas i många kanaler kräver det en stor marknadsföringsbudget.
14. Hur kopplar du av?
Träning är en viktig del för mig så att jag mår bra och får en god balans mellan jobb och fritid. Efter intensiva veckor längtar jag hem på fredagarna, för att äta goda middagar prata och umgås med min familj. Därutöver som jag sa tidigare så är naturen för mig ett sätt att ladda batterierna och ska jag på riktigt koppla av älskar jag att läsa det är avkoppling på riktigt.
15. Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Jag har i hela mitt liv haft ett stort hästintresse så att resa och rida har blivit ett nytt sätt att uppleva länder och få hålla på med mitt gamla intresse. Så nu letar jag efter ett riktigt bra ranchställe för att rida westernridning på riktigt, fösa kossor, sitta vid lägerelden och bara vara.
16. Har du något motto/levnadsregel?
Jag vill fortsätta att uppleva olika saker, alltid vara nyfiken på utveckling och vad som händer omkring oss. Jag vill att det ska vara roligt på jobbet så det för mig och mina medarbetare, det är en stor del av en vecka som vi jobbar och då vill jag att det vara en bra arbetsplats med hög trivsel.
17. Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Njut mer av framgångarna och var nöjdare med det jag levererat!
18. Har du några förebilder?
Riktigt bra förebilder är paret Michelle och Barack Obama, för deras sätt att hålla tal som jag tycker är mycket inspirerande. Men framförallt deras engagemang i många frågor och deras sätt att möta alla medmänniskor, allas lika värde.
19. Behövs marknadsförare i styrelserummet och sitter du själv i någon styrelse?
Marknadsförare är absolut en viktig medlem i alla styrelser för att hjälpa till med att bygga varumärket rätt i alla kanaler. Det är grunden till att driva försäljning och paketera koncept, produkter och tjänster. Dessutom är det mycket utveckling i alla digitala kanaler som är viktig att någon i styrelsen har kompetens och erfarenhet av.
Själv har jag suttit i flera detaljhandelsstyrelser men lämnade de flesta uppdragen på grund av konkurrensskäl till mina senaste arbetsgivare. Men jag söker nya uppdrag för jag trivs verkligen i styrelserummet och att få vara med och bidra till andra företags utveckling. I nuläget har jag ett styrelseuppdrag för Svenska Ridsportförbundet som ordförande för tävlingsverksamheten.
20. Varför är Runstengruppen med i Sveriges Marknadsförbund?
Vi vill hålla oss uppdaterade på vår marknad, trender och analyser, det hjälper ni oss med. Marknaden rör sig snabbt och det är omöjligt att hålla sig uppdaterad själv, här fyller Sveriges Marknadsförbund en viktig roll. Dessutom att säkerställa förändringar i regler och rättigheter i en allt snabbrörligare Europa. Era kurser, föreläsningar och en mycket bra hemsida som jag nyttjar.