15 maj 2018

20 Frågor – till Johanna Fagrell Köhler som vill delegera bort sig själv

Namn: Johanna Fagrell Köhler
Yrke: VD på Creuna
Ålder: 50+
Bor: Lidingö
Familj: Ja. Ett fotbollslag

Foto: Fredrik Marcus
Foto: Fredrik Marcus

1. Johanna, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag använder hjärtat och magen lika mycket som hjärnan. Driven, glad och målfokuserad. Gillar svåra utmaningar och att ha kul. Båda är lika viktigt.
2. Du är relativt nytillträdd vd på Creuna; vad är roligast i det uppdraget?
Att få arbeta med alla härliga Creunianerna. De är ett fantastiskt gäng som levererar digitala lösningar med högsta kvalitet. Jag är stolt att få vara en av dem. Att börja på Creuna var som att komma hem.
3.Vad gör dig till en duktig ledare?
Jag är bra på att peka ut riktningen och visa vägen. Sen vill jag att alla skall känna sig delaktiga och ta sitt eget ansvar. De får tydliga mål, men bestämmer vägen själva. Behöver de stöd finns jag alltid där. Högt som lågt. Målet är att delegera bort mig själv.
4.Vilka utmaningar står Creuna inför?
Oj, vi har massor med utmaningar hela tiden. Hade vi inte det, vore det inte kul att gå till jobbet. Men störst är så klart att hitta rätt personal. Vi har en ständig ström av förfrågningar på uppdrag och behöver bli fler Creunianer. Ansök nu!
5. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
På Creuna pratar vi mycket om Growth Mindset. Jag är en typisk sådan person. Jag vill, vågar och tror att jag kan göra saker utanför min komfortzon, bara jag får träna lite och lära mig av mina misstag. Jag drivs av att sätta mål som är utanför min box och känslan av att jag kommer att klara det.
6. Creuna är känt för att attrahera duktiga medarbetare och har ett renommé om att ingen vill sluta. Vad tror du det beror på? 
Creuna leverar alltid högsta kvalitet, har Nordens mest spännande kunder och har ett fokus på sina medarbetare som jag inte stött på någon annanstans. Vem vill inte jobba hos oss?
7. Hur håller du dig à jour med utvecklingen? Hur inhämtar du ny kunskap?
Jag jobbar mitt i utvecklingen. Mycket kunskap jag behöver finns hos andra Creunianer och de projekt vi driver. Sen håller jag mig á jour via mina styrelseuppdrag. Alla bolagen ligger i framkant inom sin bransch.
8.  En talang som du har?
Att vara mamma.
9.   Något som du skulle vilja bli bättre på?
Jag vill bli bättre på många saker, hela tiden. Att bli bättre är en drivkraft och en ständig utveckling. Som yoga. Du är aldrig fullärd.
10. Vad brinner du för i livet?
Att utvecklas och ha kul.
11. Vad skulle du vilja ändra på?
Världens hållbarhetstänkande.
12. Hur ser en typisk  arbetsvecka ut för dig?
Jag har ingen typisk arbetsvecka. Det är väl det som gör mitt jobb så intressant. Ena dagen styrelsemöte i Norge, nästa teambuilding i Göteborg och sedan kundmöten i Stockholm. Jag gillar det.
13. Hur kopplar du av?
Alla typer av träning och framförallt yoga. En och annan Netflix serie funkar också.
14.  Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Jag åker helst till vårt sommarställe i Skåne. Går runt i träskor mellan kohagar och sandstränder och bara är.
15. Har du något motto/levnadsregel?
”Fånga dagen”
16.  Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Stäng av mobiltelefonen.
17. Har du några förebilder?
Det varierar, men ständigt återkommande är mina närmaste vänninor, mina bröder och just nu också min ledningsgrupp. De ger bra feedback!
18. Behövs marknadsförare i styrelserum-met? Sitter du själv i någon styrelse?
Det finns inget som säger att man alltid behöver en viss kompetens i styrelserummet. Det är olika från bolag till bolag. Styrelsens sammansättning skall vara det som är bäst för bolaget i den situation det befinner sig i.
Själv sitter jag i styrelsen för Klövern (fastighetsbolag) och G5 Entertainment (gaming), noterat på NASDAQ och även i S-group (GIS) och FSport (fantasy sports gambling).
19. Varför är Creuna med i Sveriges Marknadsförbund?
Creuna jobbar aktivt och dagligen med våra egna marknads- och kommunikationsfrågor i stort och smått. Som digital partner har vi också en roll i våra kunders marknadsföring. Medlemskapet är ett naturligt steg i vårt arbete att bredda vårt nätverk, inspireras, kompetensutveckla och ta vår kommunikation mot nya höjder.
20.  Till sist: kommer Creuna att ha någon programaktivitet i Almedalen?
Nej.