12 november 2018

20 Frågor till Anna Lind, som vill bygga ett starkt nordiskt team

BiblioteketNamn: Anna Lind
Yrke: Nordisk Marknads-chef, NCC Property Development
Bor: Vasastan, Stockholm
Familj: Gift med Henrik och dotter Isabella, 6 år
 
1. Anna, vem är du som person? Hur skulle du beskriva dig själv?
Mamma, fru, marknadschef, yogini – i den ordningen! Jag är en målfokuserad person som vill nå resultat och göra skillnad i allt jag tar mig för. Jag tycker verkligen om mitt jobb. Människor brukar säga att det märks, och jag tror att det är så, det märks när man gillar det man gör. Det går lätt, det är roligt – och det blir bra!
2. Du arbetar som Marknadschef på NCC Property Development; vad är roligast i det uppdraget?
Jag brukar säga att jag har företagets roligaste jobb. Min uppgift är att bygga ett starkt nordiskt marknadsföringsteam inom fastighetsutveckling. Vi ansvarar för marknadsföring och kommunikation av NCC:s kommersiella fastighetsprojekt. Det handlar om att skapa levande platser och bygga ett attraktivt samhälle, där arbetsplatser och kontor är en viktig del. I många av våra projekt arbetar vi med place branding. Att skapa en ny känsla och attraktivitet kring en plats, att vara med och skapa något nytt som gör hela samhället bättre känns viktigt och är jätteroligt.
3. Vilka utmaningar står NCC inför?
Vi har flera spännande projekt på gång i Norden. Till exempel arbetar vi med ett intressant projekt i Bromma utanför Stockholm. Det är ett nytt projekt där vi kommer att skapa en helt ny plats för kontor, nära flygplatsen och nära stan. Nu arbetar vi med att sätta koncept och marknadsplan. Den här delen av processen är rolig och samtidigt viktig. Vi vill landa rätt hos målgruppen och skapa en attraktiv kundupplevelse med utgångspunkt i de förutsättningar platsen har.
4. Vad är det som driver dig i ditt arbete?
Jag vill göra skillnad och skapa resultat. Att få bidra till en helhet, och göra något som spelar roll för människors liv är viktigt för mig. Jag vill också vara en bra ledare för mitt team, att inspirera och motivera mina teammedlemmar att växa och utvecklas, det är en viktig drivkraft för mig.
5. Vad vill du ha uppnått i ditt arbete innan du går vidare?
Jag vill att NCC skall vara Nordens bästa kommersiella fastighetsutvecklare. Att vi lyckas skapa platser och upplevelser som bidrar till en bättre vardag för människor. Jag vill också skapa ett starkt och effektivt nordiskt marknadsföringsteam där vi växer och lär av varandra samtidigt som vi levererar marknadsföring i toppklass. Då är jag nöjd.
6. Hur håller du dig à jour med utveckling-en? Hur hämtar du ny kunskap?
Jag är väldigt nyfiken som person och tycker verkligen om att lära mig nya saker. Jag har precis gått NCC:s Strategic Leadership program, en utbildning på nio månader där jag fick utvecklas inom ledarskap, innovation, strategi och change. Det var mycket intressant och lärorikt. Jag läser mycket och tycker det är viktigt att hämta in kunskap och åsikter från olika håll för att få nya infallsvinklar. Den bästa lösningen på en utmaning kanske inte alltid är den vi förväntar oss.
7.  En talang som du har?
Jag är både strategisk och operativ och har förmågan att genomföra. Det är min talang. Fokus.
8.    Något som du skulle vilja bli bättre på?
Att ha en bra balans mellan arbete och fritid, att verkligen vara ledig ibland.
9.  Vad brinner du för i livet?
Att vara den bästa mamman för min dotter. Hon är alltid viktigast.
10. Vad skulle du vilja ändra på?
Verkligheten ändrar sig hela tiden, och jag tror verkligen på att ständigt utvecklas och förändras med den för att vara relevant och nå mål. Anna under tradet
11.  Hur ser en typisk  arbetsvecka ut för dig?
Jag reser ofta till ett av våra nordiska grannländer varje vecka för att träffa mitt team och arbeta tillsammans med koncept och marknadsplaner. Vi har många skypemöten också förstås för att minimera restiden, men det är viktigt att träffas i verkligheten emellanåt för att bygga ett starkt lag. Jag har ofta möten med reklambyråer, arkitekter, våra fastighetsutvecklare och säljare. Ingen dag är den andra lik och det är en av de saker jag gillar med mitt jobb, variation och nya utmaningar hela tiden. Det blir aldrig tråkigt.
12.  Hur kopplar du av?
Tid med familjen, yoga och träning är den bästa avkopplingen för mig. Och skidåkning! I skidbacken känner jag mig alltid glad och avslappnad.
13.  Om du får drömma fritt; vart skulle du helst åka och göra där?
Jag reser en del i jobbet, så på min fritid värdesätter jag att vara hemma med min familj. Att resa är ju dock fantastiskt – just nu drömmer jag om vinterns skidresor.
14.  Har du något motto/levnadsregel?
Var vänlig. Lite mer vänlighet i vardagen gör världen till en bättre plats. Det finns en uppfattning att någon som är vänlig inte kan vara bestämd. Så är det inte alls tycker jag, vänlighet är en viktig levnadsregel för mig.
15.  Om du var barn idag och skulle ge ett råd till dig själv vad skulle det vara?
Tro på dig själv och sikta ännu högre.
16. Har du några förebilder?
Jag har flera förebilder. Jag inspireras och lär mig mycket av mina kollegor varje dag, men också av människor från helt andra delar av livet. Gemensamt för mina förebilder är att de är starka, målfokuserade kvinnor som är starkt förankrade i sina värderingar. Det värdesätter jag högt.
17.  Sitter du i någon styrelse?
Nej, inte ännu. Det vill jag gärna i framtiden.
18.  Behövs marknadsförare i styrelserummet?
Ja verkligen! Nästan alla bolag står inför en verklighet som är i förändring. Marknadsförare kan bidra med kundinsikt och marknadsfokus. Allt händer så snabbt, så det är en fördel att integrera affärsbeslut med marknadskompetens.
19.   Varför är NCC med i Sveriges Marknadsförbund?
I Sveriges Marknadsförbund får vi inspiration, ny kunskap och ett brett nätverk. Det är viktigt och lärorikt att utbyta erfarenheter med andra.
20. Till sist: ses vi på eventet Årets Marknadsföringsbok? 
Självklart!