22 maj 2018

Intervju med Marknadsföreningen i Halland

Canita.jpg
Canita Dagård, VD Marknadsföreningen i Halland

Vad är roligast i ditt arbete som vd för Marknadsföreningen Halland?
Vi har haft en fantastisk utveckling i Halland sedan vi drog igång Frukostklubben 2011. Vi har precis passerat 1000 medlemmar och är idag Hallands största affärsnätverk med 300-400 medlemmar på Frukostklubben vid varje tillfälle. Det roligaste är just att se alla dessa morgonpigga medlemmar komma till Halmstad Arena så tidigt på morgonen för att nätverka och lyssna till inspirerande föreläsare varje månad. Och år efter år. Det är en fantastisk stämning på morgonen och så kul att vi lyckats skapa en dynamisk mötesplats för näringslivet. På senaste mötet lyckades vi genomföra Frukostklubben mitt inne i centercourten på VM i bordtennis. En magisk känsla med bland andra fd världsspelarna JO Waldner och Jörgen Persson på plats för intervjuer och uppvisningsspel.
Varför bör man vara medlem i Marknadsföreningen Halland?
Hos oss får du en skön start på morgonen och kan knyta många kontakter med likasinnade och du får alltid lyssna på intressanta föreläsare i toppklass. Innehållet på föreläsningarna är allt från marknadsföring och kommunikation till ledarskap och entreprenörskap. Dessutom ingår en näringslivsdag och våra nätverksluncher. Så många företag ser ett värde i att investera i sig själva och sin personal just hos oss. Vi stöttar även Ung Företagsamhet som får ställa ut på vår mässa på Frukostklubben och utser Årets Marknadsförare Ung Företagsamhet som får ett stipendium på 10 000 kr. Även skolelever finns med varje morgon och får viktig praktik samt knyter kontakter som leder till praktik och jobb.
Har ni några utmaningar i er lokala förening?
Vi försöker hela tiden bli några procent bättre på allt och har en organisk tillväxt. Detta har gjort att vi sakta men säkert växt in i vår roll med 1000 medlemmar. Ju fler medlemmar desto mer administration och det har vi löst genom att outsourca t ex bokföring samt i år även allt med ekonomi. Med föreläsare i toppklass är det också en utmaning att fortsätta hitta riktigt bra föreläsare inom olika områden. 2018 har börjat fantastiskt bra så visst tänker vi – hur ska vi toppa det här nästa år? Men hittills har vi lyckats. Det visar inte minst vår medlemsutveckling och antal personer som kommer på våra events. Vilket vi är otroligt glada och tacksamma över.
Något speciellt under hösten som du ser framemot i föreningen?
Ser verkligen fram emot hela höstens utbud som känns väldigt inspirerande och intressant. Vi rivstartar den 30 augusti med multientreprenören Bert Karlsson, därefter bland andra Volvos marknadsdirektör Per Carleö, som ligger bakom reklamen med Zlatan, och vi har lyckats boka in årets mäktigaste affärskvinna Isabella ”Blondinbella” Löwengrip. Våra medlemmar får även i år besöka näringslivsdagen på Hotel Tylösand med fri entré. Vi börjar med lunch och därefter brukar de alltid bjuda på ett stark startfält. Så även i år. Men föreläsarna är hemliga till efter sommaren. Det som är bra om du blir medlem i augusti är att medlemskapet numera gäller från det du blir medlem och tolv månader framåt. Så vi hoppas vår medlemskurva fortsätter uppåt även efter sommaren.