En av de böcker som nominerats till Årets Marknadsföringsbok 2017, var ”Lojala kunder – Fånga potentialen mellan kundmötena” av Inger Roos.
Boken beskriver betydelsen av att förstå och utveckla sina kundrelationer på bästa sätt. Inte bara i kundrelationen i sig, utan i den allt viktigare tiden mellan kundmötena.
Inger Roos, som är docent i företagsekonomi och har erfarenhet av både näringslivet och den akademiska forskningsmiljön tar upp ett antal nyckelfrågor för att skapa lojala kunder, som exempelvis:
– Att fånga tiden mellan kundmötena
– Att se skillnaden mellan aktiva och passiva kunder
– Att skapa en lojaliserande kommunikation
– Att utveckla de egna CRM-systemen för stabila kundrelationer, både internt och externt
– Att utveckla den unika produkten som inte kan kopieras
Boken innehåller också exempel från ett antal företag, där man arbetat utifrån den modell som presenteras i boken.
Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren har intervjuat Inger Roos om tankarna bakom boken och målsättningen med den.