Det har gått över 50 år sedan den kreativa revolutionen tog fart på Madison Avenue i New York, med Bill Bernbach och DDB som främsta härförare.
Rötterna tillbaks till dem lever fortfarande inom DDB-nätet.
Till Sverige kom DDB 1983, när de köpte Falk & Pihl, en av den tidens absoluta toppbyråer.
Idag är DDB Stockholm nätets fjärde svenska byråkonstellation. Och nu är det dags för nästa steg – Nord DDB. I nya numret av Trender & Tendenser sätter vi DDB i Stockholm under luppen – om igår, idag och i morgon. Samt om den nordiska satsningen.
Kreativiteten är fokus också i en serie artiklar om kreativt ledarskap. I april berättade Gullers Grupp om sitt mentorsprogram. I detta nummer intervjuas Anna Romson och Magnus Engström, som driver Cogs.creative. Tillsammans med en grupp kreativa konsulter (som alla har minst 15 års erfarenhet som kreatörer på våra mest framgångsrika byråer) arbetar de med att coacha företagens inhousebyråer, för att de ska nå sin fulla, kreativa potential.
1995 var World Wide Web i sin linda och Facebook fanns inte ens i tankevärlden.
Då skapades Bregottfabriken. Ett kreativt koncept så tydligt att det fortfarande fungerar lika bra på alla plattformar. Arla har arbetat upp ett enormt reklamkapital och är dessutom kloka nog att inte överge en vinnande häst. Eller, ja, ko…
Bregottfabriken presterar bäst bland de svenska filmer som Kantar Millward Brown testat för Nordic Digital Video Advertising Award 2017.
Vilka övriga nordiska filmer som vunnit och historien bakom Bregottfabriken kan du läsa mer om i senaste numret av Trender & Tendenser.
Där berättar också Patrik Nygren- Bonnier, marknadschef på IKEA Sverige, och Kjell Månsson, kundansvarig på Åkestam Holst, berättar hur de resonerat, när de möblerat om i IKEA:s reklamstretagier. Och vad det har lett till.
Linda Palmgren och Linda Lundin från Influencers United, förklarar hur man ska resonera kring målsättning och uppföljning av samarbetet med influencers.
Dessutom svarar Allireza Aromäki Ghahremani, som är Commercial Director för Sodexo BRS på 20 frågor om sig själv och sitt arbete. Detta och lite till, kan du läsa om i aprilnumret av Trender & Tendenser.
Prenumeration på tidningen ingår i medlemsavgiften för medlemmar i Sveriges Marknadsförbund och de lokala marknadsföreningarna.
Men även icke medlemmar är förstås hjärtligt välkomna som prenumeranter. Ett årsabonnemang kostar 1 495 kronor + moms. Läs mer om tidningen och abonnemang här.