När Regi Research & Strategi igår, för nionde gången presenterade sin stora branschundersökning av advokatbyråer, korades MarLaw till Årets Byrå i sin kategori (byråer med en omsättning mellan 25 och 99 miljoner kronor).
I studierna mäts kundnöjdhet bland landets affärsjuridiska byråer. Över 1000 köpare av affärsjuridik ger i mätningen sin syn på samarbetet med sina byråer och svarar på frågor om framtiden. Byråerna betygssätts bland annat efter 13 kriterier i det NöjdKundIndex, som ingår bland frågeställningarna.
Det var andra året i rad som MarLaw vann denna kategori. Innan dess, när byrån var något mindre, har de kommit både etta och tvåa i kategorin, 8 – 24 miljoner i omsättning.
Prisutdelningen avslutade en tisdagseftermiddag med seminarier och debatter om ”Framtidens advokatbyrå”. Flera talare, bland andra Charlotta Kronblad, som är ekonom, jurist och forskare på Chalmers, pekade på ett behov av ökad specialisering.
Detta är dock inget nytt för MarLaw, som ända sedan starten, varit helt specialiserad på marknadsrätt och anslutande rättsområden. Byrån är också landets enda som uteslutande arbetar med detta, vilket ger dem ett mycket tydligt varumärke.
”I över 45 år har vi arbetat uteslutande med marknadsrätten vilket medför att vi kan tillhandahålla en erfarenhet och kompetens som är ensam i sitt slag. Vårt varumärke bygger därför på spetskompetens och kvalitet. Vi vill dock att denna tradition och kunskap levereras på ett modernt sätt. Därför jobbar vi mycket med att verka proaktivt och erbjuder kreativa konsulter. Vi bygger helt enkelt ett modernt varumärke som ska stå för högsta kvalitet”, förklarar Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner på MarLaw och tillägger:
”Vi är oerhört stolta över priset, eftersom det är baserat på den respons som våra klienter visat oss. Det ger våra medarbetare motivation att fortsätta arbeta och utvecklas i samma riktning. Samtidigt är det ett kvitto på att vi besitter en unik specialistkompetens på det marknadsrättsliga området och att vi levererar med hög juridisk kvalité, något som många kunder efterfrågar.”
”Vi gratulerar MarLaw och är mycket stolta över det samarbete vi har med dem sedan flera år och som ger våra medlemmar tillgång till fri rådgivning från byrån med spetskompetens inom marknadsrätten och mest nöjda klienter i sin storleksklass”, kommenterar Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren utmärkelsen.
I kategorin medelstora byråer (omsättning mellan 100 och 199 miljoner kronor) utsågs Linklaters till Årets Advokatbyrå. Delphi vann kategorin stora byråer (över 200 miljoner kronor i omsättning). Det ”Stora Klientpriset” (som baseras på betygen från klienter som köpt för mer än en miljon kronor av sin byrå) vanns av Mannheimer Swartling.
Carin Fredlund