Millward Brown har just publicerat sin årliga lista över de hundra mest värdefulla varumärkena i världen.
”Transparent innovation”, ökade intäkter från annonsering och en utökning av sina molnbaserade tjänster har sett till att Google återtar toppositionen från Apple i år. I toppen av B2B-kategorin hittar vi Microsoft medan Toyota behåller sin förstaplats bland bilmärken. Här menar man dock att branschen står inför disruption från Tesla, Uber och ”prenumerationslösningar” istället för traditionellt ägarskap.
På återförsäljarsidan behåller Amazon sin topplacering och utvecklingen generellt går mot en sömlös integration mellan online och fysiska butiker.
–De varumärken som blomstrar, oavsett bransch, är de som vågar gå sin egen väg, som vågar utmana nuvarande modeller och tankesätt utan att för den skull göra avkall på vad deras varumärke står för, säger Björn Söderin, MD Millward Brown Sverige.
–De innoverar men går längre än att ”bara” skapa nya produkter och tekniker – de förändrar sättet en tjänst levereras på, ökar konsumentens upplevelse eller ändra ett format”.
–IKEA har haft ett år av stark tillväxt. Väl fördelade över alla marknader, och försäljningen var högst i Tyskland, USA, Frankrike, Storbritannien och Italien. Den största tillväxten kom från jämförbara butiker, med nya butiker och online-försäljning som bidrar till det positiva resultatet. Bruttomarginalen var fortsatt stabil på 42,9% med lägre inköpspriser och ökad effektivitet i leveranskedjan.
–H & M: Varmare vinter sänkte lönsamheten. Hög investeringsnivå, och negativ inverkan på inköpskostnader från styrkan i USD urholkade också lönsamheten, säger Björn Söderin.
_________
Länkar
Läs mer här: http://www.millwardbrown.com/brandz/top-global-brands/2016
Ladda ner rapporten här (PDF): http://wppbaz.com/admin/uploads/files/BZ_Global_2016_Report.pdf