2 juli 2015

Lyckas med innehållet för content marketing


Här ovan kan du se sex minuter där Emma Blom, vd på Patchwork, tipsar om hur du lyckas med innehållet när du jobbar med content i sociala medier.
Klippet är filmat när Emma Blom talade på vårt totalt fullsatta seminarium i Visby under Almedalsveckan 2015.
Temat var hur vi som marknadsförare ska lyckas med content marketing. Eftersom sociala medier är hennes expertis var förstås fokus på det. Kvalitet på innehållet är viktigt, lika så resurser och att aldrig luta sig tillbaka.
Men kanske framförallt: Det är helt grundläggande att ge användarna det innehåll de vill konsumera, inte vad ni som företag vill kommunicera!
Här är Emma Bloms alla 7 punkter för hur du lyckas med content marketing:

  • Tänk igenom utgångsläget.
  • Skapa bra innehåll!
  • Format – rätt innehåll för rätt kanal
  • Ha en strategisk distributionsstrategi – bra innehåll sprider sig själv… men INTE gratis!
  • Tänk långsiktigt – det du gör bra idag är glömt så snart du gör något sämre.
  • Resurser – allt för ofta ska en person göra allt från strategi, produktion, efterbearbetning, spridning, uppföljning …
  • När du tror du är klar – börja om! För ett år sedan hade video på Facebook varit bortslösad tid. Idag är det en bra idé. Förutsättningarna förändras hela tiden och dina strategier blir gamla direkt.

P1020803 P1020809 P1020810