4 februari 2015

10 snabba till Francesca O'Brien Apelgren

Vi möter henne som den engagerade moderatorn på Tendensdagen, nätverksproffset på seminarier och frukostar, koncentrerad framför jobbdatorns staplar och siffror och med ständigt fokus på Sveriges Marknadsförbunds framtid.
Men, vem är hon mer, Sveriges Marknadsförbunds och Marknadsföreningen i Stockholms vd Francesca O’Brien Apelgren?

Vi ställde 10 frågor!
1. Namn:
– Francesca O’Brien Apelgren.
2. Ålder:
– 48 år. Går snabbt till jag fyller 50.
3. Familj:
– Gift och 3 söner.
4. Bakgrund:
– Född i San Francisco, USA. Svensk mamma och amerikansk pappa.
5. Hur länge har du arbetat för Marknadsföreningen i Stockholm respektive Sveriges Marknadsförbund?
– Jag har arbetat för MiS sedan 2005 och SMF sedan 2014. Det känns jättekul och nytt att jag nu även arbetar på det nationella såväl som på det internationella planet.
6. Vad har du gjort tidigare?
– Direkt efter universitetsexamen så blev jag antagen till Scandic Hotels management traineeprogram. Ett traineeprogram för akademiker. Det var spännande att arbeta på ett företag som skulle börsintroduceras.
– Vidare har jag arbetat som marknadsdirektör inom finans- , medie-, upplevelse- samt reseindustrin i Sverige och utomlands. Jag har även arbetat som vice vd på reklambyrå. Bra att ha erfarenhet från båda sfärerna. Speciellt när det kommer till briefer och budgetar!
7. Roligaste händelserna under 2014?
– Att vi hade all time high på Tendensdagen i höstas. Vi har aldrig haft så många besökare, och vilken energi mötet med alla gav! Dessutom var det en fantastisk uppslutning från hela landet, 25 av 27 lokala marknadsföreningar var på plats.
– Det är också glädjande att jag fick förtroendet för att arbeta som vd för Sveriges Marknadsförbund. Ett kvitto på att mina kollegor och jag gör ett bra arbete!
8. Gillar:
– Människor som är sig själva. Människor som gör skillnad och som gör gott. Människor som är självständiga och har ett driv och mod.
– Människor som är toleranta och som vågar står för sina åsikter och inte bara följer strömmen. Människor som förverkligar sina drömmar.
9. Ogillar:
– Människor som saknar driv- och handlingskraft. Oärliga människor kan jag vara utan liksom tidstjuvar!
10. Vad ser du framemot under 2015?
– Mycket!!! Att möta medlemmarna är absolut roligast! I juli under Almedalsveckan så kommer jag att få träffa många medlemmar från våra 27 lokala Marknadsföreningar.
– Sedan är ju en av årets höjdpunkter Tendensdagen och Årets Marknadschef förstås! Hi, hi … Ser redan framemot 15 oktober!