20 maj 2015

Lyckas med corporate storytelling

matts270Matts Heijbel, storytellingsexpert, ger 3 tips för att lyckas med storytelling:
Lyssna av
Lyssna av verkligheten där din organisation rör sig. Skörda berättelser och sätt berättelserna i arbete.
Äkthet
Hitta inte på låtsassagor utan tala om verkliga händelser. Corporate storytelling är händelsebaserat berättande med korta och tydliga poänger, inte påhittade reklamsagor eller manusstyrda kortfilmer.
Sprid i rätt form och rätt kanal
Lyssna av och sprid i alla tänkbara kanaler. I sociala media passar storytelling som hand i handske. Gärna filmade i korta sekvenser och utan manus. Dokumentära inspelningar av någon som vill berätta rätt av med fast kamera fungerar utmärkt. Coacha bort siffror, årtal, namedropping och organisationssnack. Vad var det som hände? Det är den viktiga frågan!
Storytelling-kungen: ”Bästa storyn vinner”