10 december 2016

Ving flyger vidare

Börsnoterade Thomas Cook Group, som äger bland annat Ving, må vara Europas äldsta och mest kända resekoncern. Men de byter inte namn på sina varumärken ändå.
När Fritidsresor vinkade adjö och TUI annonserade sitt ”Hej då Fritidsresor”, kontrade Ving med ”Hej då Fritidsresor! Vi heter fortfarande Ving!”
”Som marknadsledare kan man väl göra lite bus med sin kära ärkerival”, säger Claes Pellvik, som är marknadschef på Ving.

Claes Pellvik är marknadschef på Ving. Foto: Ving
Claes Pellvik är marknadschef på Ving. Foto: Ving

Ving ingår i internationella resekoncernen Thomas Cook Group, som är noterad på Londonbörsen. Men det är ingenting som svenska semesterfirare egentligen märker. Inte heller resenärer från övriga nordiska länder, trots att man för några år sedan också inom den koncernen såg ett behov både av samordning och av anpassning till digitala kanaler.
När Ving-resenärerna tidigare flög med Thomas Cook Airlines, fanns ingen känsla av att det var besläktat med Ving. Eller att det egentligen fanns några band till gäster på samma hotell, även om de kommit med Spies eller Tjæreborg, som också tillhör koncernen.
”Gästerna mötte en massa logotyper utan in inbördes koppling”, konstaterar Claes Pellvik.
2012 tog Magnus Wikner, som idag är Thomas Cooks Nordenchef, initiativet till en förändring på den nordiska marknaden, och den leende solen skapades.
”Ett år senare konstaterade vår koncernchef, att eftersom det hade fungerat så bra i Norden, skulle det säkert också göra det på alla våra marknader, som hade ett minst lika stort behov av samordning”, fortsätter Claes Pellvik.
Man kände att man ville knyta de olika varumärkena i koncernen lite närmare varandra. Samtidigt behövde man anpassa sig bättre till en alltmer digitaliserad verksamhet.
”Vi delar ju både hotell och flygplansflottan med våra kolleger i Europa. Så det fanns ett behov av att samordna. Nu har vi gjort det tydligare, genom att knyta ihop det med samma logotyp. Men, vi har stannat där”, säger Claes Pellvik.
Det var aldrig tal om att samla alla varumärken under ett.
”Vi värnar så otroligt mycket om vårt varumärke, som vi laddat med så mycket bra innehåll under alla år. Vi skulle aldrig drömma om att ta bort det! Detsamma gäller för exempelvis Spies och Tjæreborg på sina marknader. Vi tror inte på one-size fits all. Vi värnar våra nordiska kundinsikter och gör inget paneuropeiskt.”
Ving har sina rötter ända tillbaka till 1956, när resebyrån Nyman och Schultz skapar en avdelning för charterresor. Två år senare fick den namnet Vingresor.
Mycket av varumärkets styrka grundades redan mitten av 60-talet i ett gudabenådat samarbete mellan Vingresor och Arbmans annonsbyrå. Det resulterade inte bara i bra reklam, utan också i produktutveckling och konceptidéer, som sedan spritts till hela branschen. Som exempelvis Miniklubbarna som föddes 1969 ur en idé från bland andra Vingresors unge produktchefen, småbarnspappan Jan Carlzon och reklamlegenden Leon Nordin. Genom många möten med kunder, hade de fått insikten om att både barn
Miniklubben skapades som en marknadföringsåtgärd. En något yngre Claes Pellvik lekte i Miniklubben på Sunwing Alcudia 1976.
Miniklubben skapades som en marknadföringsåtgärd. En något yngre Claes Pellvik lekte i Miniklubben på Sunwing Alcudia 1976.

och föräldrar gärna skulle vilja ha lite tid på egen hand också, på semestern. Miniklubben föddes och manifesterades i helsidesannonser med rubriken ”Nu är det inte längre besvärligt att ta med sig mamma och pappa på semester”.
Detta fokus på kunderna och marknaden har varit Vings styrka och hemlighet, hela tiden. Det är därifrån hela verksamheten byggs. Något som också märks i exempelvis Evimetrix Swedish Brand Awards, där Ving stadigt ligger högst, när det gäller Nöjd KundIndex.
Fritidsresor har däremot nått högre i Varumärkesposition i den mätningen, fram till i år. Då Fritidsresor halkat ner till tredje plats, och SAS blev etta.
Thomas Cooks strategi att fokusera på sina enskilda, starka varumärken, kommer alltså att bestå. Det kommer bara att göra dem än starkare.P