8 september 2016  ·  Nyheter

Vi satsar framåt

Sveriges Marknadsförbund tar nu ett antal steg, för att bli en ännu tydligare röst för marknadsföringens roll och partner för medlemmarna. Tjänster och plattformar utvecklas, rekryteringar har gjorts och från årsskiftet tar Francesca O’Brien Apelgren steget från att vara vd på deltid, till att på heltid ansvara för Sveriges Marknadsförbund.

Francesca O'Brien Apelgren
Francesca O’Brian Apelgren blir 100 procent vd i Sveriges Marknadsförbund.

Vem är du, Francesca, berätta lite om din bakgrund? Jag är född i San Francisco av svensk mamma och amerikansk pappa och har jobbat med marknadsföringsfrågor inom många sektorer av näringslivet, både i Sverige och utomlands. Direkt efter universitetet blev jag antagen till Scandic Hôtels management traineeprogram för akademiker. Det var spännande att arbeta på ett företag som skulle börsintroduceras. Vidare har jag arbetat som marknadsdirektör inom finans-, medie-, upplevelse och reseindustrin. Jag har också varit vice vd på en reklambyrå. Det känns värdefullt att ha den breda basen och erfarenhet från både marknadsavdelningar och kommunikationsbranschen, inte minst när det kommer till frågor om briefer och budgetar.

När kom du till Sveriges Marknadsförbund? Jag har suttit i styrelsen för Sveriges Marknadsförbund i många år och arbetat för Marknadsföringen i Stockholm sedan 2005. För två år sedan gick jag in som vd för Sveriges Marknadsförbund på halvtid, vid sidan av samma jobb för Marknadsföreningen i Stockholm. Men nu tar jag alltså steget över till 100 procent.

Hur ser du på Sveriges Marknadsförbunds och din roll? I näringslivet, samhället och för medlemmarna? Sveriges Marknadsförbund spelar en stor roll i svenskt näringsliv och samhälle. Vi är remissinstans vid lagstiftning, främjar forskning, arrangerar forskarfrukostar, driver opinionsbildning och den digitala transformationen, bevakar trender, erbjuder rådgivning i juridiska såväl som i byråupphandlingsfrågor samt ger plattformen för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte.

Sveriges Marknadsförbund har en betydande roll i exportindustrin. Dessutom sitter jag i styrelsen för Fonden för Exportutveckling och arbetar med att sprida kunskap om Sverige och dess starka varumärken, som kan bidra till att öka exportutvecklingen och konkurrenskraften.

Jag brinner även för att öka insikten hos valberedningar och valnämnder, om att marknadsförare behövs i styrelserummen. För det är just marknadsförarna som kan företagets varumärke, den digitala strategin och har den kommunikativa förmågan att kunna förmedla företagets kärnvärden. Tilläggas kan att det är marknadsförarna som är nära marknaden och har de värdefulla kundinsikterna.

Vilka satsningar tycker du är viktigast på kort, respektive lång sikt för Sveriges Marknadsförbund? Mina kollegor och jag håller på att bygga en plattform utifrån medlemmarnas intressen, behov och önskemål. Våra medlemmar sitter på ledande positioner och verkar i ledningsgrupper samt i styrelser och är pålästa och verksamma i den digitala rörelsen. När plattformen är klar kommer vi att synliggöra den med avsändare Sveriges Marknadsförbund.

Vad gör du när du är ledig och bara vill vara Francesca? Jag tillbringar gärna tid med familj och vänner. Tycker mycket om att gå på olika kulturella evenemang som teater, musikaler, dans, opera och bio. Gillar att resa och uppleva olika kulturer, liksom att bjuda hem vänner på middagar och till olika tillställningar. Jag försöker även träna regelbundet och när jag har egen tid så föredrar jag att sitta i min favorit fåtölj och läsa böcker och tidningar.

 Carin Fredlund