17 juni 2017

Varumärkesresan, etapp 2: Dags för damernas

Varumärket Allvar tar nu nästa steg och lanserar underkläder för kvinnor.
I Trender & Tendensers marsutgåva fick vi för första gången träffa varumärket Allvar och dess skapare, Niklas Gilmark. När han testat kläder tillverkade av cellulosa från bambu, insåg han att det måste gå att göra samma sak av cellulosa från svenska furor. Och allra helst sådana som växt i de ångermanländska skogar, där han själv har sina rötter.
Idén att skapa ett underklädesvarumärke fick sedan fart på allvar, sedan han fått kontakt med designern Stefan Söderberg, som grundade klädmärket Hope.
Tillsammans startade de Allvar och Stefan Söderberg började med att designa två modeller av kalsonger i fyra färger, med målsättningen att färg och design som ska stämma överens med varumärket.
”Vi vill att det ska vara ärligt och oförställd, samtidigt som det ska stå för någon form av exklusivitet. Vi vill ge ett diskret uttryck som stämmer överens med varumärkets värden”, berättade Niklas Gilmark i den tidigare intervjun.
DESSA AMBITIONER GÅR igen i allt från den grafiska formen, förpackningarna och valet av distributionskanaler. Art directorn Albin Holmqvists formgav ett typsnitt som skulle kunna vara hugget med yxa. Symbolen ska påminna om de bomärken som skogsägarna satte på sina stockar, innan de flottades vidare och namnet är kombinerat med siffrorna 0611-0660, som helt enkelt är riktnummerserien i Ångermanland – från Härnösand till Örnsköldsvik.
Efter nio månader fick Allvar distribution via NK. Ytterligare ett 20-talbutiker har tillkommit, plus webbförsäljning.
Och nu har Allvar alltså tagit nästa steg och kompletterat sortimentet med en serie damunderkläder. Lanseringen skedde i samband med en utställning på Stockholms Central på temat ”En kärleksförklaring till svensk skog”. En tillfällig utställnings och möteslokal byggdes upp i Centralhallen med konst, dofter, ljud och smaker från svenska skogar.

I Centralhallen på Stockholms Central byggde Allvar upp en tillfällig utställning och butik. Foto: Clement Morin
I Centralhallen på Stockholms Central byggde Allvar upp en tillfällig utställning och butik. Foto: Clement Morin

Evenemanget pågick under fyra dagar i början av juni och omfattade samtal och diskussioner om den svenska skogen ur flera olika aspekter i samarbete med ett antal företag och organisationer som har koppling till skogen.
En tillfällig utställnings och möteslokal byggdes upp i Centralhallen med konst, dofter, ljud och smaker från svenska skogar.
”När vi först lanserade varumärket, så jobbade vi mycket med pr och fick väldigt bra täckning i olika medier. Men det här eventet har nog gjort störst intryck på dem som sett det. Det är ju också den marknadsaktivitet som vi lagt ner mest tid och resurser på”, säger Niklas Gilmark.
FÖRUTOM LANSERINGEN AV damunderkläder gör Allvar också en satsning på export. I juli startar försäljningen av varumärket i Berlin, i samband med modeveckan.
Niklas Gilmark och Stefan Söderberg från Allvar, tillsammans med Jeanette steinsland från Galleri Steinsland Berliner berättade om kläderna och konsten. Foto: Clement Morin
Niklas Gilmark och Stefan Söderberg från Allvar, tillsammans med Jeanette steinsland från Galleri Steinsland Berliner berättade om kläderna och konsten. Foto: Clement Morin

”Vi kommer att göra en liknande miniutställning tillsammans där. Kanske är det också möjligt att vi kan göra något tillsammans med UD, som kommer att vara i Berlin under modeveckan”, berättar Niklas Gilmark.
Lansering och utställningen görs tillsammans med en Oukan, som är en trendig och annorlunda japansk concept store och restaurang i den östra delen av staden.
Carin Fredlund