10 december 2016  ·  Artikelarkiv

Vad får oss att köpa? Och att betala mer?

De flesta kan ge en högst rationell förklaring till köpet av en ny bil. Men det är för det mesta bara efterhandskonstruktioner. Psykologen och ekonomipristagaren från 2002, Daniel Kahneman, visade att 95 – 99 procent av alla köpbeslut styrs av känslan. Hans insikter la grunden till beteendeekonomi, som Dan Landin talade om under rubriken ”Vilka varumärkesassociationer driver försäljning (och vilka gör det inte)” på seminariedagen Bang for the Buck i oktober. Han redovisade där metastudier av forskning inom området från

Det här innehållet är exklusivt för medlemmar i Sveriges Marknadsförbund. Om du redan är registrerad på svemarknad.se, vänligen logga in. Om du är medlem i Sveriges Marknadsförbund men inte har registrerat dig ännu, vänligen gör det nedan.

Logga in
   
Ny användare?
*Obligatoriskt fält