Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Kurs: SCARF-modellen – tillämpad hjärnforskning för marknadskommunikatörer

onsdag, 13 mars, 2019kl09:00 - 16:00

Tillämpad hjärnforskning för marknadskommunikatörer
SCARF-modellen

Heldagskurs onsdag 13 mars

Få med dig andra med hjälp av SCARF, en praktiskt användbar modell från modern hjärnforskning!

Tycker du också att det blivit allt svårare att nå fram och hela vägen in till målgrupper, kunder och samarbetspartners?
Med en förväntad dubblering av informationsmängden i samhället de närmaste två åren krävs nya metoder för att du ska komma igenom bruset.

90 % av av dagens kunskap om hjärnan kommer från de senaste 10-15 åren. Här finns mycket att hämta för dig som kommunicerar och vill få andra med dig.

Utifrån rön från hjärnforskningen blir du bättre på att minska andras oro för det du vill göra annorlunda. Du lär dig att korta tiden till acceptans och genomförande.

SCARF-modellen är en praktiskt tillämpbar modell, som kommer direkt från nya forskningsrön. Idag finns bildbevis på att samma fight/flight/freeze-reaktioner triggas igång av sociala hot, som av fysiska. När någon lägger fram förslag om nya tankesätt, nya sätt att arbeta eller kommunicera så slår hjärnans försvarsmekanism till och begränsar mottagligheten för det nya.

På kursen lär du dig hur du kan öppna upp andras sinnen för dina nya idéer, som kanske kräver nya tankebanor och andra perspektiv.

I workshopform arbetar vi med SCARF, som blir din checklista för att minska oro och öka känsla av belöning. Du lär dig använda SCARF-modellen i din dialog med interna team och i samarbetet med dina kunder. Du får också inspiration att använda modellen i din marknadskommunikation.

Några saker du kommer att lära dig i utbildningen:

  • Varför behövs nya verktyg i det nya kommunikationslandskapet?
  • Vad kan vi kommunikatörer och projektledare lära från modern hjärnforskning?
  • Hjärnans grundprogrammeringar och konsekvenser för vår möjlighet att nå fram och in
  • SCARF-modellen – ursprung och användningsområden
  • Så använder du SCARF-modellen i ditt arbete för att minska oro och öka belöningskänsla
    • i dialog med kunden
    • i samarbete med kollegor
    • i kommunikationsupplägg
Du får möjlighet att testa SCARF-modellens delar mot egna arbetssituationer. Du får också möjlighet att göra din egen strategi och handlingsplan utifrån de praktiska situationer som du tar med dig till kursen.

Målgrupp: Kursen vänder sig framför allt till projektledare och andra inom marknadskommunikation, som behöver få andra människor med sig.

Andris_Zvejnieks_09
Kursledare

Andris Zvejnieks brinner för de nya möjligheter till effektivare kommunikation, som modern hjärnforskning banar väg för. Han är senior partner på konsulthuset Stratvise och en av grundarna till BrainPartner, ett initiativ för att öka kunskapen om neurokommunikation. Andris är en erfaren kursledare och lärare i strategisk kommunikation och kommunikativt ledarskap. Innan han blev konsult, var Andris bla kommunikationsdirektör i Systembolaget, SAS Sverige och kommunikationschef i IBM Sverige och på Arlanda.

Dag: 13 mars
Tid: kl 09.00 – 16.00
Plats: Hos Sveriges Marknadsförbund, Nybrogatan 34, Stockholm

Anmälan är bindande

Sveriges Marknadsförbunds integritetspolicy

Detaljer

Datum:
onsdag, 13 mars, 2019
Tid:
09:00 - 16:00
Evenemang Kategorier:
,
View Evenemang Website

Plats