24 april 2018  ·  Detaljhandel

Twilfit vill fokusera på liv, inte utseende

Twilfit etablerade 1922, när en konsul Anders Andersson i Stockholm fick försäljningsrätten till de engelska Twilfit-korsetterna.

Namnet har sitt ursprung i ”It will fit you” och det har varit budskapet under alla år. I sortimentet finns både ett stort antal kända varumärken av underkläder, nattkläder, badkläder och andra bekväma plagg. Men de har också det egna varumärket Twilfit.

Twilfit fokuserar på livet, inte figuren, i sin nya kampanj. Foto: Twilfit
Twilfit fokuserar på livet, inte figuren, i sin nya kampanj. Foto: Twilfit

I varumärkeslöftet ”It will fit you” ligger att man ska kunna hitta bekväma och snygga underkläder, oavsett form och format på kroppen.

Något som man exempelvis manifesterade i slutet av 1990-talet i en stor kampanj, där den egna personalen var fotomodeller.

Där var budskapet att det inte spelar någon roll hur din kropp ser ut,  Twilfit har underkläder för alla, oavsett smak och storlek. Bilderna på den egna personalen skulle visa att man verkligen menade vad man lovade. Och i butikerna hade anställda inte bara sitt namn på sin namnskylt, utan också sin bh-storlek.

Samma grundtema, det vill säga att det inte spelar någon roll hur du ser ut, är centralt också i Twilfits nya kampanj. Där har varumärkeslöftets formulering förlängts till ”It will fit your life”.

Där kommunicerar man att det viktiga är vem du är och hur du vill leva, inte hur du ser ut.

Konceptet har tagits fram tillsammans med Prime och United Minds och kampanjen är det första som lanseras i det nya samarbetet.

Med det nya konceptet vill man rikta blicken mer på kvinnors liv och mindre på hur de ser ut. Ingen dag är den andra lik, ingens liv är den andras lik. Men oavsett vem man är eller hur man lever så ska man alltid känna sig trygg och bekväm i sina underkläder. Vi har väl alla varit med om illasittande, skaviga underkläder och vet vilken dålig utgångspunkt det är för en bra dag.

”Det känns jättekul att rulla ut ett nytt koncept för Twilfit, och särskilt kul eftersom vi har gjort film igen för första gången på många år. Först och främst handlar det om en ny, modernare look & feel, men framåt kommer det också bli tydligare med vad vi står för och varför man ska handla hos oss. Det har också hänt mycket i vårt sortiment vilket vi vill spegla i vårt nya koncept. Kampanjen är en viktig del i vår satsning på e-handel”, berättar Åsa Bergendorf, Marknadschef på Twilfit.

Hanna Belander, kreatör på Prime/United Minds tillägger att det vore att ta ett stort steg bakåt att tapetsera stan med avklädda modeller.

”Det måste gå att sälja underkläder och bikinis på andra sätt. It will fit your life handlar om att sätta produkterna i ett sammanhang, och inte bara kroppen de sitter på”, säger hon.

(I den senaste utgåvan av Trender & Tendenser beskriver Prime/United Minds sitt sätt att jobba och resonera. Klicka på länken, så kommer du direkt till reportaget).

Carin Fredlund