12 augusti 2018

Tretorn har torrt på fötterna

Någonstans måste man börja, även om man kanske aldrig når ända fram. Med den insikten har Tretorn utvecklat sitt sortiment med ekovänliga kläder.
På de blöta, kalla höståkrarna i Skåne kämpar bönderna med betesskörden långt in i november. Ända fram till slutet av 1800-talet var det vanligt att de förfrös fötterna på kuppen, när de halkade omkring i sina träskor i leran.
En lösning på det problemet kom när fabrikör Johan Dunker i Helsingborg såg behovet och en marknad. Han startade Helsingborgs Gummifabrik för att tillverka galoscher och stövlar.
1891 togs de allra första stegen för det som med tiden blev Tretorn. Idag Sveriges äldsta fungerande varumärke inom sport och mode.
STÖVLARNA FYLLDE ETT stort behov. På bara 3–4 år hade försäljningen nått en miljon par. Fabrikör Dunker blev en mycket rik man.
I början av 1900-talet hade Tretorn 14 .000 anställda och sortimentet växte. Från skyddsstövlar för militär och industri, till tennisbollar och tennisskor.
I USA blev Tretorns tennisskor det näst största märket, mycket på grund av kopplingen till tennisens storstjärnor. Dessutom lyftes skorna fram av tidskriften ”The Preppy Handbook”.
Så varumärket Tretorn har lite olika laddning på olika marknader.
”Vi hyllar våra kontraster. Men ibland kan det kanske upplevas som lite splittrat. Varumärket har levt många olika liv men idag fokuserar vi på några områden, där vi konsolidera de olika benen”, förklarar Fredrik Ekström, som är Tretorns marknads- och kommunikationschef för Europa och Asien.

Fredrik Ekström är inte "bara" marknads- och kommunikationschef. Han har också skapat jackan av återvunna fisknät.  Foto: Tretorn
Fredrik Ekström är inte ”bara” marknads- och kommuni-kationschef. Han har också skapat jackan av återvunna fisknät.
Foto: Tretorn

Han kom till Tretorn 2014 efter många år inom pr, på Prime och United Minds.
”Jag kände att jag ville vara på samma ställe under en längre tid och eftersom jag har ett stort frilufts-intresse, blev erbjudandet från Tretorn perfekt”, förklarar han.
HAN BESKRIVER VARUMÄRKET som ”lågpuls-outdoor”.
”När andra klättrar i berg, då vandrar vi hellre lugnt upp till berget, tittar på det och bara njuter av att vara ute. Vi har en kärlek till naturen, med en urban touch”, förklarar han.
2016 fyllde Tretorn 125 år, så Fredrik Ekströms första tid på nya jobbet handlade mycket om hur man skulle utveckla varumärkets nästa 125 år.
Eftersom han alltid varit intresserad av miljö och hållbarhet blev det naturligt att resonera i termer av ekologi och ett cirkulärt företag. Men de spontana reaktionerna i företaget var försiktiga.
”Nej, nej, gå inte dit! Tala inte om hållbarhet! Vi har ju gummiplantager och gör plastjackor, varnade man”, minns Fredrik Ekström och fortsätter:
”Men det viktiga är att man börjar någonstans. Ingen kan idag bli ett helt grönt företag, alla lämnar fotavtryck på något sätt. Men man måste våga börja någonstans och ha inställningen att det hela tiden går att göra saker lite bättre. Kanske blir det inte 100 procent rätt direkt. Men man får inte fastna och tro att man måste göra allt rätt på en gång. Det är en läro- och utvecklingsprocess.
Om man gör en kollektion som är lite bättre och är helt transparent med vad man gör, kan man ha en dialog och lära sig nya sätt för att göra kommande kollektioner ännu bättre. Då har man tagit ett steg.”
DET ALLRA FÖRSTA steget tog Tretorn så tillsammans med Naturkompaniet och det handlade om restmaterial. Det vill säga tygrester, som blir över när företagen tar fram nya kläder. De börjar nämligen med att sy upp provkollektioner och det tyg som blir över brukar man normalt kassera. Men Tretorn kom överens med fabriker i Kina, som tillverkar produkter i deras regnjacksmaterial, att de skulle köpa alla överblivna tygsnuttar. Av dessa bitar syddes jackor. Tygresterna räckte inte till så många jackor, men succén blev omedelbar.
Det blev starten på Eco Essentials Initiativet, där man arbetar med hållbar innovation och använder spillmaterial, nedbrytbara råvaror och återvunna ”sopor” för att ta fram kläder som bidrar till en bättre miljö.
EN AV DE råvaror man då började använda var spöknät. Det vill säga fiskenät, som fiskare dumpat, när de är uttjänta. Idag flyter ca 65.0 000 ton spöknät omkring i haven.
Fredrik Ekström, som tidigare bland annat haft en dykshop i Asien, hade redan tidigare erfarenhet av att plocka upp spöknät ur havet.
”Fiskenäten är tillverkade av ren och mycket hållbar Nylon. Ett nät bryts ner på 6 – 700 år, men fiskeindustrin dumpar sina nät vartannat år. Nylonen i näten går att återvinna, så vi började fundera på om vi skulle kunna göra något av det. Tänk om vi kunde återvinna materialet från näten och använda det på nytt till regnjackor! Det blev vårt ikonprojekt”, berättar Fredrik Ekström.
Men han understryker att det inte skulle bli ett projekt bara för marknadsföringens skull. Istället skulle det vara ett steg för att ställa om företagets sätt att jobba. Steg för steg. Och på lång sikt.
OMSTÄLLNINGEN PÅVERKAR HELA företaget, men styrs från marknadsavdelningen. Det är exempelvis Fredrik Ekström själv, som skapat regnjackan av återvunna fisknät.
Just fisknäten kommer från Asien. Det finns uppsamlingsplatser i Korea, där fiskare kan lämna in sina nät istället för att dumpa dem.
TRETORNS GHOST NET Collection väckte stor uppmärksamhet och blev bland annat utvalt till ”Case Project” av FN i samband med den stora ”World Ocean Conference” som hölls förra sommaren i New York.

Utvecklingen av Eco Essentials har fortsatt och omfattar idag flera olika projekt, där man arbetar med hållbara material, som återvunnits eller tillverkats på ett mer miljövänligt sätt än tidigare.
Ett färskt sådant exempel är Tretorns sneakers, där man ställer om från enkla billiga material till sulor i naturgummi, återvunnet gummi i innersulan och lokalt producerad canvas.
De nya materialen blir förstås lite dyrare. Men skillnaden är ändå inte så stor. Tretorn är fortfarande inget exklusivt högprismärke.
”Konkurrenterna säljer branding och style, men vi säljer stilren och hållbar funktion. Jackorna kostar runt 2. 000 kronor. Det är en uppgång på 700 kronor i konsumentledet. För oss är det en kostnadsökning på cirka sju procent, men det får vi ut mycket mer i värde av. Inte minst internt”, säger Fredrik Ekström.
TRETORN ÄR ETT företag där många anställda har varit med mycket länge. Det finns dessutom både andra och tredje generationens arbetare i verksamheten. Det är ett traditionstyngt företag.
Förändringarna i produktion och tänkande sipprar ut i organisationen och har skapat en enorm stolthet. Både bland medarbetarna, men även i deras familjer. Det finns flera exempel på det.
Ett av de senaste projekten som Tretorn arbetar med nu är en helt nedbrytningsbar jacka. En regnjacka, som kan läggas i komposten om den slits ut. Den tillverkas bland annat av PLA från sockerbetor.
Så cirkeln sluter sig. Ättlingarna till de skånska bönderna som slapp förfrysa fötterna med hjälp av de allra första Tretorn-stövlarna, kan nu leverera råvaror till regnjackor som håller dem torra på överkroppen också.
Carin Fredlund