14 november 2018

Trender & Tendenser november: om att göra det omöjliga möjligt

Humlor kan inte flyga, heter de. Men det vet de inte om. Eller så bryr de sig inte.Microsoft Word - Dokument3
Det är mycket som aldrig skulle bli gjort, om man skulle undvika det omöjliga.
Vem skulle vilja åka norr om polcirkeln mitt i vintern? När solen aldrig går upp och allt bara är kyla och snö. Men Yngve Bergqvist kom på hur han skulle förlänga den korta turistsäsongen och Icehotel är en av våra hetaste destinationer för besökare från hela världen. Dessutom har de nu också lyckats förlänga vintern! Med energi från midnattssolen håller man kylan sommartid i nya Icehotel 365. Icehotels marknadschef Åsa Ribbing berättar i denna utgåva av Trender & Tendenser om hur man arbetar med sitt varumärke.
I mitten av 80-talet var det också otänkbart att starta en reklambyrå i Göteborg om man ville nå den absoluta kreativa och ekonomiska toppen. Lika osannolikt är det att stanna på topp i tre decennier. Forsman & Bodenfors har bevisat motsatsen.
Förutsättningarna för att hålla sig kvar långsiktigt i elitserien, efter att ha inlemmats i ett internationellt nätverk, har också alltid varit lika med noll. Den sanningen kan no också komma på skam, genom den strategi som den, numera internationella reklambyråkoncernen, Forsman & Bodenfors arbetar efter.
Det är två exempel på kreativt entreprenörskap och ledarskap som du kan läsa om i denna utgåva av Trender & Tendenser.
Med co-creation kan man med konsumenternas hjälp utveckla sina produkter och tjänster. Karina T. Liljedal som är forskare, doktor i marknadsföring och lärare på Handelshögskolan i Stockholm, beskriver hur man kan gå till väga och visar på några framgångsrika exempel.
Alltför få företag värderar sina varumärken löpande. Men de som gör det, kan använda dessa mått för exempelvis strategisk allokering av resurser, marknadsföringsbudget, varumärkesutvidgning, varumärkesarkitektur, segmentering och effektivare målgruppstyrning. Alexander Todoran som är civilekonom, nationalekonom, statistiker och marknadsekonom, var en av de svenska medlemmarna i den expertkommitté som 2010 tog fram en internationell standard för varumärkesvärdering, beskriver varför detta är så viktigt och vad man ska tänka på.
Annonsörer och kommunikationsbyråer behöver tänka nytt. För det börjar medierna göra, visar en ny rapport från WARC. Den pekar på en växande prenumerationstrend i digitala medier. Konsumenterna vilja att betala för innehåll ökar, vilket exempelvis illustreras i tillväxten av tjänster som Netflix och Spotify. Samtidigt föds idéer. En av dem är Tortoise, en digital nyhetstjänst med målsättningen ”Slow down. Wise up”. Hur de resonerar och varför de inte kommer att ta annonser, beskrivs också i detta nummer.
Dessutom svarar Anna Lind, nordisk marknadschef på NCC Properties på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.