3 september 2017  ·  Nyheter

Trender & Tendenser om lägereldar, varumärken som förändrar världen och mycket mer

Vi vet så mycket. Eller? Tror vi bara? Fattar konsumenten beslut efter eget huvud? Har företag bestämmanderätt över sina varumärken? Är print passé? Är unga hungriga och äldre trötta och tröga?

Microsoft Word - Dokument5Fil.dr Katarina Graffman och professor Jacob Östberg, skriver just nu en bok om konsumtionssamhället och inleder med att riva Maslows behovstrappa. De talar om missförstånd hos både marknadsförare och konsumenter och visar alternativa vägar för att komma runt dessa missförstånd.

Niclas Fröberg på Tre Kronor påminner om att vi fortfarande måste veta VARFÖR vi kommunicerar, innan vi väljer VAR. Och han pekar på farorna av att vända allt gammalt ryggen, för att det nya är så cool.

”Varför” är en av de viktigaste frågorna för marknadsförare. Syftet med varumärket och kommunikationen är centralt på många sätt. Med ett högre syfte än bara kräng, kan varumärke och kommunikation bidra till en positiv samhällsutveckling. Ylva Nestmark, creative director på Stendahls, berättar hur hon tänker och jobbar, med flera intressanta exempel på hur varumärken kan bidra med sin bit till ett hållbart samhälle. Dessutom föreslår hon en ny definition på KPI.

Ett samhällsproblem på flera sätt är åldersdiskrimineringen, även om debatten blir allt livligare. Men för marknadsförare och kommunikatörer är det ett hinder på tre plan. John Mellkvist, på Mindmakers PR och Erik Haglöf och Ebba Hultkvist Stragne på Bohmans Nätverk diskuterar frågan och ger sin syn på saken. Därtill finns fakta från forskning och statistik som förstärker deras tankar.

Trolle Rhodin är fjärde generationen entreprenör och varumärkesbyggare och arbetar för att föra det varumärkes som hans farfars far skapade in i framtiden, Cirkus Brazil Jack.

Kerstin Neld, som är vd på Sveriges Tidskrifter, svarar på 20 frågor om sig själv och sitt jobb.

Detta och mycket mer i detta, höstens första, nummer av Trender & Tendenser.

Dessutom: facit från Cannes Creative Effectiveness, som visar att sociala medier går från huvudmedia till stödmedia i år. Och att emotionell reklam står sig bättre än annan

I höstens första utgåva av Trender & Tendenser kan du läsa om detta. I text och bild. Samt film och ljud – 11 reklam- och casefilmer ger ytterligare information om det du läser.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.