17 december 2018

Trender & Tendenser om goda föresatser och fällor att undvika

Microsoft Word - Dokument3Snart börjar ett nytt år och det är dags att lägga upp planerna för ett framgångsrikt 2019.
En del inspiration till goda föresatser finns i decembernumret av Trender & Tendenser.
Exempelvis hur man blir en bättre ledare. Jesper Ek insåg att man måste fokusera på människorna, inte på resultatet. På det sättet vände han en negativ spiral på Roche Diabetes Care. Idag föreläser han om det goda ledarskapet, bland annat gjorde han det på Tendensdagen i oktober. I Trender & Tendenser ger han en bakgrund till sina insikter och beskriver processen på Roche.
För att lyckas riktigt bra, måste vi också ta hand om vår hjärna. Ge den möjlighet att vara kreativ och prestera på topp. Tomas Dalströmhar talat med forskare och andra experter om hur hjärnan fungerar bäst – och varför den inte gör det idag. Men han pekar också på att det är lättare än man kan tro, att rätta till det som blivit fel.
Fel kan det också bli, för att vi tror på myter och missuppfattningar om vad vi måste tänka på, när vi arbetar med marknadsföring och kommunikation. Britterna Sarah Carter och Les Binet har skrivit en hel bok om dessa vanföreställningar. I denna utgåva beskriver de sex av de vanligaste fällorna att undvika.
Morakniv insåg för 5-6 år sedan att de behövde tänka om i sitt varumärkesarbete. Sedan dess har de fördubblat produktionen och har kunder i drygt 60 länder.  Hur de resonerat och samtidigt tagit vara på sin långa historia berättar Björn Åkerblom, som är global marknadschef på Morakniv. Morakniv belönades med en Export Hermes för sitt arbete.
Ett mycket ungt företag är Drupps, som ingår i Airwatergreen Group. De har utvecklat en teknik för att skapa vatten ur luften, hur torrt det än kan verka.  En teknik som har framtiden för sig och kan bli en stor exportframgång. Därför belönades de som Upcoming Star av Nämnden för Exportutveckling. Drupps vd, Jonas Wamstad, berättar mer.
Julreklamen från John Lewis är älskad och efterlängtad varje år. Deras reklamkapital är skyhögt. Vi bjuder på en kavalkad av julhälsningar från John Lewis.
Dessutom svarar Claes Åberg, kommunikationschef på Trygghetsrådet på 20 frågor om sitt jobb, sitt varumärke och sig själv.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.
Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.