22 november 2017  ·  Nyheter

Trender & Tendenser november om Donken, Samhall och Employer Branding, m.m.

Det är tufft att vara varumärkesägare idag. Företagen är ständigt påpassade och information (men också desinformation) sprids blixtsnabbt i digitala kanaler.Microsoft Word - Dokument2

Det är viktigare än någonsin att alla pusselbitar passar ihop och bilden av företaget är tydlig. Medarbetarnas roll som varumärkesambassadörer blir alltmer betydelsefull. Det gör det nödvändigt att hr- och marknadsavdelningarna samordnar och samarbetar mer.

Detta diskuteras ur olika perspektiv i novemberutgåvan av Trender & Tendenser. David Orlic, vice vd och innovationschef på Prime Weber Shandwick, talar om hur hans uppdrag som konsult gått från att hjälpa kunden bygga starka varumärken, till att bygga starka företag. Det innebär också att man måste se en helhet och gå från att tala om kanal-integration till stakeholder-integration.

Annika Ahnlund, på HRbloggen.se pekar på ökade behov av samarbete mellan HR och Marknad och Alexander Tonelli, rekryterare på IT-konsultföretaget iStone berättar om hur det fungerar i praktiken. Där stärker personalens egna varumärken företagets. Den externa kommunikationen bygger mycket på bloggar och andra sociala plattformar. De enskilda medarbetarnas sociala plattformar. Företaget har slutat jaga följare för egen del och hjälper istället alla att vara uppdaterade. Sen är det upp till var och en att uttrycka sig på sitt sätt. I sina kanaler.

Något som mycket få företag tänker på,  är vilken roll den externa reklamen spelar internt. Professor Sara Rosengren och docent Niklas Bondesson har dock studerat det närmare. Sara Rosengren berättar mer i november-numret.

McDonald’s och Samhall har båda stärkt sina varumärken med employer branding, likväl som med employee branding. McDonald’s avgående kommunikationsdirektör, Raymond Mankowitz berättar om tankarna bakom ”Kalla oss galna, men vi tror på Sveriges ungdomar” och ”Fler borde göra Donken”. Employer branding, som är väl så effektiv som ”vanlig konsumentreklam”, även när det gäller köppreferenser för hamburgare.

Samhalls marknadsdirektör, Mats Eliasson, berättar hur deras varumärke utvecklats från en grå, skyddad verkstad till ett starkt varumärke och en förebild för hur man matchar individers kompetens med företags behov. Både svenska och internationella företag vänder sig till Samhall, för att få veta hur de gjort.

Både McDonald’s och Samhall visar också hur samhällsnytta även skapar affärsnytta.

Även ett välvårdat varumärke som Tetra Pak har sett behov av nytänk. Johan Rabe, som blev vd för Tetra Pak Nordic 2014, insåg att företaget behövde vidta en del åtgärder för att möta samhällsutvecklingen och framtiden. Idag har Tetra Pak lämnat den rena B2B-scenen för att istället göra den goda förpackningen till hjälte för konsumenterna. En rätt stor omvälvning för ett anrikt industriföretag som traditionellt ägnat sig åt kommunikation mellan specialister och ingenjörer. En inte alldeles enkel resa. Men framgångsrik.

Dessutom svarar , E-commerce manager på Dustin, på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Detta och mycket mer i denna utgåva av Trender & Tendenser.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.