17 juni 2019  ·  Trender & Tendenser

Trender & Tendenser juni - om ledarskap, inhouse och världens mest värdefulla varumärken

Att vara chef innebär inte per automatik att man också är en ledare. Och definitivt inte självklart en bra ledare.Microsoft Word - Dokument1

Chefskapet blir man befordrad till. Ledarskapsförmåga är något man utvecklar.

En bra ledare skapar förutsättningar för medarbetarna att tillsammans bli en samlad kraft som är starkare än summan av de enskilda individerna.

I denna utgåva av Trender & Tendenser förklarar Aje Stenbeck på Inhouse vad som utmärker en god ledare.

Ingvar Kamprad var en ledare som hade förmågan att förmedla sin vision och passion till alla sina medarbetare och få dem att dela den. Ända in i det sista.

Hans livsverk, IKEA, är idag en global stjärna. Det enda svenska varumärke som finns med i BrandZ Top 100 lista över världens mest värdefulla varumärken. Högre värderat än varumärken som Pampers, Colgate, Siemens, HP, Adidas med flera.

Den totala listan och vad som ger styrkan till de 100 beskrivs också i detta nummer.

Vision och passion är också det som driver Kent och Helena Nyström som i familjeföretaget ITIGO vill lära svenska konsumenter älska medelhavsmaten lika mycket som de själva gör. Det kräver uthållighet och mod att, som liten entreprenör, satsa på högsta kvalitet i livsmedelsbranschen. ITIGO berättar om sin varumärkesresa i detta nummer.

Alltfler företag utvecklar inhousebyråer. ”Byrådoktorn” Håkan Bodman arbetar med många företag som startar eller driver inhousebyråer och hjälper dem att utveckla och effektivisera den verksamheten. Han beskriver det arbetet och hur inhouse har utvecklats genom åren. Han presenterar även årets InhouseBarometer, där företagen berättar om sina framtidsplaner för sina inhousebyrå.

Dessutom svarar Gunnar Gidefeldt på LRF på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Det är vad vi bjuder på i denna, terminens sista, utgåva av Trender & Tendenser.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.