20 juni 2017

Trender & Tendenser i juni – om bilder som består, ÅkestamHolst, Sverige och Femvertising

Microsoft Word - Dokument2Juniutgåvan av Trender & Tendenser är nu ute. Och därmed har det nu gått ett helt år, sedan vi beslutade att starta tidningen.
Det har varit ett otroligt roligt år och vi har fått massor av positiva kommentarer och uppmuntrande tillrop under tiden.
Under detta år har vi bland annat hunnit publicera ett tjugotal större och mindre varumärkesanalyser, ett trettiotal artiklar om konkret, praktiskt betydelse av undersökningar och forskningsprojekt, samt ett dussintal artiklar om nya medier och gamla, väl fungerande kommunikationskanaler. Ett tiotal personporträtt har det blivit. Dessutom har ett halvt dussin byråer har satts under lupp. Närmare 100 reklam- och casefilmer har vi också hunnit visa. I detta nummer finns dessutom två VR-filmer. Så på med VR-glasögonen och följ med Visit Sweden till stranden och skogen!
För vi avslutar våren med en artikel om landets snabbast växande exportindustri – besöksnäringen.  Denna vecka har Tillväxtverket offentliggjort Turismens årsbokslut för 2016, med imponerande statistik över turistindustrin.
Åkestam Holst kan också visa upp imponerande statistik över sin utveckling. Landets mest jämställda byrå som också, exempelvis, blev bästa byrå i årets Guldäggstävling.  I den nya utgåvan av Trender & Tendenser berättar byråns vd, Petronella Panérus om sin syn på ledarskap, byråns värderingar och strävan efter att vara den goda arbetsplatsen och hur de ser på reklam. De har i alla år strävat efter att skapa reklam som väcker känslor och som folk talar om, eftersom de vet att det är effektiv reklam.
Det bevisas också, ännu en gång, i en ny stor, internationell undersökning från Kantar Millward Brown. Den pekar på nödvändigheten och värdet av kreativ reklam som skapar bestående bilder som etsar sig fast i människors hjärnor. Det påverkar sedan vår köplust på både kort och lång sikt.
Christina Knight, en av landets mycket få kvinnliga creative directors, talar om femvertising och att hon nu tycker det är dags att gå vidare. Till mänskligare reklam över huvud taget.
Vi följer också med ytterligare en bit på underklädesmärket Allvars varumärkesresa.
Dessutom får Malin Otterström Heljberg, pr- och kommunikationschef på JC Decaux, svara på 20 frågor om sig, sitt jobb och sitt varumärke.
Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna. Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!
Vill du veta vad vi skrivit mer om under detta, tidningens första år, finns en genomgång här. Tror du att du missat någon utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.
Nu tar Trender & Tendenser ett litet sommarlov.
Men 24 augusti är vi tillbaka igen.
Väl mött då!