16 april 2018  ·  Trender & Tendenser

Trender & Tendenser i april: Om teknikpanik, beteendedesign och mycket annat

Gör tvärtom! Det kan ofta vara en bra idé, att inte göra det man tror ska fungera, utan tvärtom. Det kan ge de bästa resultatenMicrosoft Word - Dokument3

Psykologen och entreprenören Niklas Laninge har myntat begreppet ”beteendedesign” tillsammans med designern och civilingenjören Arvid Janson. De har också skrivit en bok i ämnet. I april-numret av Trender & Tendenser berättar Niklas Laninge om hur man, med kunskapen om människans natur, kan formge och påverka beslutsprocesser. Kunskap som kan vara till stor nytta för marknadsförare och kommunikatörer.

Det handlar inte om att öka motivationen för att människor skall fatta rätt beslut, utan om att ta bort hindren för att de ska göra det.

Stefan Hyttfors är en av Nordens mest efterfrågade föreläsare inom innovation, omvärldsbevakning och inte minst om teknikens problem och möjligheter. Han konstaterar att vi var lite för naiva. Det gick lite för fort och en del blev helt fel. Nu sitter vi här med baksmälla efter den första internet-euforin. Men det innebär inte att vi ska drabbas av teknikpanik. Internet är nödvändigt för att utveckla ett hållbart samhälle.

En öppen debatt om miljö, möjligheter och problem på nätet – och lika öppna ögon hos oss alla – är viktigt för att utvecklingen skall gå åt rätt håll. Företagen ska inte underskatta sina möjligheter att, som annonsörer, bidra till att vända den skutan.

För att skaffa så mycket kunskap och insikt som möjligt om konsumenter och marknader arbetar Prime nära sin syster United Minds, som gör omvärlds- och djupanalyser för tillväxtstrategier. Samarbetet mellan de två är centralt och har bidragit till att Prime omnämns som den PR-byrå i världen som vunnit flest lejon i Cannes. Men själva ser de sig inte som en PR-byrå. Det är en alldeles onödig begränsning – Prime beskriver sig själva som en kommunikationsbyrå och berättar här mer om sitt sätt att jobba.

Granngårdens kunskap om sina kunder grundar sig mycket på deras egna erfarenheter. De följer noga upp allt de gör. Därför vet de exempelvis att med rörliga inslag, fungerar deras content mycket bättre.

Magnus Engström och Anna Romson på Cogs.creative ger råd och om hur man bygger en kreativ organisation, som exempelvis en inhousebyrå. Tillsammans med gestaltkonsulten Lena Mc Evenue har de också en kurs i ämnet på Berghs School of Communication.

Advokat Monique Wadsted, på MAQS Advoktabyrå, har tillsammans med de biträdande juristerna Maria Erlandsson och Cecilia Lindström, satt samma en checklista över vad alla företag måste tänka på, nu när GDPR införs om en dryg månad.

Dessutom svarar Anna-Karin Lingham på Lingham Enterprise på 20 frågor om sig själv, sitt jobb och sitt varumärke.

Det bjuder Trender & Tendenser på i aprilutgåvan.

Prenumerationsavgiften på Trender & Tendenser ingår i medlemsavgiften för företagsmedlemmar i Sveriges Marknadsförbund, samt individmedlemmar i de lokala marknadsföreningarna.

Men alla andra är förstås välkomna att prenumerera!

Vill du veta vad vi skrivit mer om i tidigare utgåvor, finns en genomgång här. Vill du köpa access till en tidigare utgåva, hör av dig till info@svemarknad.se eller gå in och beställ en prenumeration direkt här.