11 oktober 2018

Tendensdag med hjärta och passion

Oscarsteatern var fullsatt med över 650 personer när 2018 års Tendensdag gick av stapeln, på temat ”Entreprenörskap med hjärta – hur man skapar starka varumärken”.

Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O'Brien Apelgren tillsammans med Malin Otterström Heljeberg från JC Decaux, som delade ut en Paris-resa i pris till den som bäst definierade hur bra utomhusreklam ser ut. Foto: Palmklint
Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren tillsammans med Malin Otterström Heljeberg från JCDecaux, som delade ut resor till Paris till dem som bäst definierade hur en effektfull utomhuskampanj ser ut. Foto: Palmklint

Nio talare från olika branscher och verksamheter delade med sig av sina erfarenheter och insikter av vad man kan åstadkomma med passion och inspiration.
Dagen inleddes av Arvid Axland, grundare av reklambyrån Pool och en av två författare till boken ”Jakten på Känslan”, som var nominerad till Årets Marknadsföringsbok 2017. Han påminde om att deltagarna i Tendensdagen har svenskt näringslivs viktigaste uppdrag; att bygga starka varumärken. För varumärket blir bara viktigare. Men det måste byggas inifrån.

Ica Ankaret i Landskrona har en entreprenör i kassan. Foto: Arvid Axland

”Vi har länge talat om kundresan. Men den börjar med en stark medarbetarresa”, påpekade Arvid Axland.
I de företag som lyckas med det blir medarbetarna entreprenörer, menade han och tog några exempel på egna erfarenheter. Exempelvis en tidig sommarsöndag i Landskrona, när han var kaffesugen men inget fik var öppet. Så han gick in i en Ica-butik och frågade om man kunde köpa kaffe där.
”Nej”, sa kassörskan. ”Men om du väntar, så ska jag gå och sätta på bryggaren i personalrummet.”
En stund senare kom hon ut med nybryggt kaffe till honom. Två muggar, för säkerhets skull, eftersom hon tyckte de var för små muggar.
Det var, menar Arvid Axland, ett exempel på ett företag som uppenbart hade en stark medarbetarresa och där medarbetarna blev entreprenörer.
”Och entreprenörskap är att göra något som inte väntas, att gå ett extra steg”, förklarade Arvid Axland.
Det handlar om att skapa fler entreprenörer, för allt hänger ihop och det handlar om att skapa positiva upplevelser för både kunden, samhället och medarbetarna. Något som Arvid Axland illustrerade med filmen om ”Muhktars Födelsedag”. Det är verkligen att skapa en stark medarbetarresa.

Arvid Axland introducerade också nästa talare; Jesper Ek, som talade på temat ”Ingenting börjar med resultaten, allt börjar med människorna. Han beskrev hur han som nordisk chef på Roche Diabetes Care lyckades vända ett team som var helt under isen, till en framgångsrik och engagerad organisation.
Han berättade att han accepterade att ta jobbet, på villkor att hans tyska chefer inte skulle säga ett ord om ”resultat” på ett halvår. Istället skulle han kunna koncentrera sig på att förstå dem som arbetade i företaget och vad som var fel i organisationen. Han ville flytta deras fokus från hjärnan till hjärtat.

Jesper Ek berättade om hur han fick medarbetarna på Roche att lyfta sig med trygghet och passion. Foto: Palmklint

”Jag förstod att alla visste hur dåligt det gick och alla var rädda för att bli av med jobbet. Så vi måste börja med att skapa trygghet”, sa Jesper Ek.
Roche hade funnits i Sverige i 45 år, men tappat bort sitt varumärke. Man var inte medveten om inte vem man fanns till för och varför. Kommunikationen fokuserade på läkare och sjukvårdspersonal. Men det fanns ingen information om hur de som lever med diabetes har det.
”Vår vision blev att alla med diabetes skulle kunna leva så obegränsat som möjligt”, förklarar han.
Och för att nå dit gick man igenom en process i fyra steg, där människorna sattes i centrum och medarbetarna fick ett helt annat engagemang och förståelse för sitt jobb. Något som fick dem att prestera bättre än de kunnat drömma om. Och lönsamheten att växa kraftigt.

Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund, tillsammans med Linn Frisinger, medgrundare och vd på Swedish Stockings. Foto: Palmklint

Linn Frisinger, som är vd och medgrundare till Swedish Stockings berättade om hur hon och hennes kompanjon fick idén att tillverka miljövänliga strumpbyxor.
Varje år tillverkas två miljarder par strumpbyxor. De flesta har väldigt kort livslängd och kasseras snabbt. Men strumpbyxor är en petroleumprodukt och är med andra ord inte nedbrytbara.  Men genom att tillverka nya strumpbyxor av 100 procent återvunnen nylon, behöver de inte längre bidra till miljöförstöring. Linn Frisinger berättade om den, helt miljövänliga processen bakom företagets strumpor.
En svårighet man upplevde var att tillverka riktigt tunna strumpbyxor. Det fungerade inte med återvunna strumpbyxor i det fallet. Men man hittade en utväg genom att använda ”spöknät”, det vill säga kasserade fisknät, som flyter omkring och förorenar världshaven och dödar och skadar fisk och djurliv.
I augusti-utgåvan av Trender & Tendenser beskrev Tretorn hur de designar och tillverkar jackor av spöknät. Och nu finns alltså också strumpbyxor i 20 denier av återvunna fisknät.
Lina Genbäck och Gunilla von Platen är två entreprenörer
med rätt olika personlighetstyper, men också har stora likheter i det att de båda drivs av samma passion och fokus på sina skapelser.

Lina Gebäck och Gunilla von Platen samtalade om entreprenörskap med Sveriges Marknadsförbunds vd, Francesca O’Brien Apelgren

Lina Gebäck är vd och medgrundare till Linas Matkasse (och berättade mer om sin verksamhet i Trender & Tendenser i augusti) som är marknadsledare inom middagslösningar i Sverige, Norge och Finland och finns också i Danmark.
Gunilla von Platen är multientreprenör och började göra affärer redan i 6-årsåldern och en av drakarna i och investerarna i tv-serien Draknästet. Idag äger och driver hon, tillsammans med Altor, Globala företaget Transcom som finns i 25 länder, 30.000 anställda och 6 miljarder i omsättning parallellt med sitt investmentbolag, fastighetsbolag samt ett barnhem i Syrien och nu nya Stiftelsen som kommer jobba med utanförskapet i Sverige.
Ingen av de två kan idag se sig som anställda.
”Att vara entreprenör är en livsstil. Man lever med en konstant oro, samtidigt som det är en enorm drivkraft att skapa något, som ingen annan har gjort”, beskrev Gunilla von Platen entreprenörskapet.
Lina Gebäck var helt överens med henne och la till: ”Och att kunna göra något som man kan stå bakom helt och fullt”
Estelle Nordenfalk, som är vd och partner i Yogayama talade om den stressade nutidsmänniskan och hur vi står mitt i ett tekniskt paradigmskifte där intresset för människan blir allt större. Hur det mänskliga mötet ställer lite större krav och hur vi möter dem.

När kropp och själ är i balans, blir resultatet bäst, konstaterar Estelle Nordenfalk. Foto: Palmkvist

Hon talade också lite om varför Yogayama valt att expandera i franchiseform (vilket hon mer ingående beskriver i septemberutgåvan av Trender & Tendenser).
Hjärtat och mänskligheten fick ännu lite mer utrymme, när Sofie Brogudd, insamlingschef i Hand in Hand beskrev hur organisationen jobbar.

Sofie Borgudd från Hand in Hand. Foto: Palmklint

Hennes föredrag inleddes med en film där Percy Barnevik, som var en av grundarna till organisationen, beskrev filosofin bakom.
Idag har Hand in Hand tillsammans med sina samarbetande företag bidragit till att skapa över 3,5 miljoner jobb, vilket inneburit att  över 17 miljoner människor tagit sig ur fattigdom. För lösningen på fattigdomen är att skapa jobb. Genom att utbilda framförallt kvinnor i entreprenörskap och hjälpa dem att starta egna företag, resulterar arbetet i att kvinnor kan försörja sig själva och sina familjer. Modellen, som bygger på hjälp till självhjälp, är effektiv och hållbar. (I oktober-utgåvan av Trender & Tendenser beskriver Sofie Bogudd Hand in Hand, hur man arbetar och vilka resultat det ger).
För Hand in Hand har det alltid varit självklart att satsa på kvinnliga entreprenörer. Både för kvinnor att utgör 70 procent av världens fattiga och för att studier visat att kvinnor generellt investerar över 90 procent av sin inkomst på familjens välbefinnande, medan motsvarande siffra för män är 30-40 procent.
Hand in Hand kan genom sitt arbete bidra till 13 av FN:s 17 globala mål i Agenda 2030. Mål nummer 5 är Jämställdhet. Och det är också den fråga som Eva Vati arbetar med.

Hon, som redan som ung drömde om att få arbeta inom FN, gör det idag, bland annat genom att ta fram program för ökad jämställdhet. FN:s generalförsamling nominerade henne för ett år sedan till sin “High Level Panel Forum for Gender Equality”.
Hon konstaterar att det är företagets vd som har makten att öka jämställdheten och hon lämnade därför några konkreta råd till publiken på vad som behövs för att driva på jämställdhetsarbetet:

  • Vd måste ha en agenda om jämställda företag – för jämställdhet driver ekonomi
  • Vd behöver sätta upp mål för jämställdheten. Det man inte mäter händer inte.
  • Det är nödvändigt att investera i jämställdhet.
Johan Norén fick folk att förstå hur fel de tänker. Foto: Palmklint

Johan Norén, som är professionell föreläsare, talade inspirerande på temat ”Mindre stress och ökad arbetsglädje” om de sjuka ideal, som gör både företag och medarbetare sjuka. Han pekade både på fällor och möjligheter och talade om hur vi skapar ett förhållningssätt som gör det lättare att hantera stress. Och om vikten av att bli bättre på att vara lat ibland.
Dagen sista talare var Michel Issa, som beskrev hur han – som egentligen tänkt bli munk från början – efter en rätt lång period av arbetslöshet och tröstlöshet tog saken i egna händer och blev entreprenör. Idag driver han flera företag och välgörenhetsorganisationer och har fått en rad utmärkelser. Från ”Konungens utmärkelse Kompassrosen 2014 inom näringslivet” till ”Årets Sociala Entreprenör”.

Michel Issa. Multientreprenör, inspiratör och välgörare. Foto: Palmklint

Han är också professionell föreläsare och inspiratör, som visar hur hinder kan förvandlas till möjligheter och prövningar till kreativitet.
Under Tendensdagen delades även två priser ut. Fonden för Exportutveckling delade ut utmärkelsen Export Hermes till Morakniv AB och Icehotel AB. Priset Upcoming star gick till Airwater Group AB. Mer om det här.
Dessutom fick Marknadsföreningen i Jönköping ta emot priset som Årets Marknadsförening, med följande motivering:
”Årets Marknadsförening 2018 är en kunskapsdrivande intresseförening inom marknadsföring, kommunikation och försäljning. Där regionens marknadsförare träffas kontinuerligt.
Sedan 1992 delar denna marknadsförening ut priset Guldstickan. Då belönar de företag, organisationer, föreningar eller personer i sitt län som under året varit bäst på att marknadsföra sig.Denna marknadsförening tänker också nytt och har, utöver näringslivets aktörer, inlett flera framgångsrika samarbeten i regionen. Genom samarbetet med Jönköping University och Högskolan för lärande och kommunikation anordnas branschdagen Kommunikationsdagen för första gången bl.a. för föreningens medlemmar. Under denna dag finns även rekryteringsmingel med företag och studenter. De har även byggt upp en Akademi tillsammans med Yrkeshögskolan och Nässjöakademin samt med andra partners för att kunna erbjuda sina medlemmar relevanta utbildningar.
Föreningen har också tagit ett stort kliv framåt vad det gäller den digitala transformationen. För att vara en förening i tiden har man skapat en modern digital plattform för en ökad och närmare dialog med sina medlemmar.

Årets Marknadsförening finns i Jönköping, Foto: Palmklint

De som arbetar för föreningens bästa gör det helt ideellt och de vill vi nu uppmärksamma med att ge dem utmärkelsen Årets Marknadsförening.
Årets Marknadsförening 2018 är Marknadsföreningen i Jönköping!”