6 april 2011  ·  Nyheter

Svenska varumärken i internationell media. Mars 2011.

Gröna företag, lyxiga skjortor, färgsprakande butikskoncept och ”lagom” bra hörlurar är några av de svenska varumärkesnyheter som utländsk media kastat sig över senaste månaden.

Sveriges grönaste varumärken har korats i den största undersökning någonsin kring hållbarhet och socialt ansvarstagande. Sustainable Business skriver att Sverige är ”berömt för sin progressiva inställning kring hållbarhetsfrågor”. De framhåller också att ”svenska företag har en uppfattad fördel gentemot utländska varumärken”. Herre på täppan blev livsmedelsskedjan Coop, följt av Ica, Volvo, Arla och Ikea.

Dialects butik i Stockholm, kallad ”You by Dialect” har exponerats i en rad internationella designmagasin. Butiken, som är formgiven av Electric Dreams, hyllas i Frame för sin lekfulla färgglada design, till skillnad från konkurrenternas sedvanliga vita interiör. Magasinet framhåller också att kunderna kan ta sig en kaffe och testa prylar innan de beslutar sig för att köpa eller inte.

Hörlursföretag Jays, grundat av entreprenören Jens Nylander, får toppbetyg av teknikbloggen Cnet: ”Jays hörlurar bibehåller det svenska designkonceptet med hög kvalitet, minimalistisk praktiskhet och det svenska ordet ’lagom’, som refererar till iden om ’inte för mycket, inte för lite’”.

Hemligheten varför Eton of Sweden, grundat 1928, är ”en av världens främsta tillverkare av lyxiga skjortor”, avslöjas av nättidningen Luxist. Bolagets flaggskeppsbutiker i New York, som slog upp dörrarna förra året, beskrivs som ”ett Mecka för alla som letar efter de bästa kvalitetsskjortor, slipsar och manliga assessorer”.

Sms istället för frimärken? Hong Kong-baserade International Business Times skriver att frimärkssamlare har en tuff framtid tillmötes i Skandinavien. Svenska Posten fick massiv internationell uppmärksamhet när de lanserade idén med mobilbetalningar för att skicka brev.

Det svenska modeundret har fått en reva i sömmen. Klädesmärket Anti Swedish Jeans får allt större internationell uppståndelse. ”Vi är trötta på att svenska varumärken tar kontroll över den norska marknaden. ”Vi är trötta på modesnobberiet”, säger bolagets grundare till indiska Fibre2Fashion. Anti Swedish Jeans och deras event Fashion Week from Hell har uppmärksammats av bland andra Mötley Crüe, Steven Tyler och The Killers.

Media och reklam

För sex år sedan startade Acne en trend som gett tryckt media ett uppsving, skriver the Independent. År 2005 lanserade det svenska modemärket sitt eget modemagasin, Acne Paper. Sedan dess har en lång rad modebolag sjösatt sina egna publikationer, som Yves Saint Laurent, H&M’s COS och franska The Kooples.

Annonsintäkter från print kommer att fortsätta vara den viktigaste intäktskällan för mediebolagen, sa Aftonbladets försäljningschef under World Newspaper Advertising Conference på Malta. Editor&Publisher skriver samtidigt att den svenska kvällstidningen ”kanske är den bäst tidningen i världen på digital annonsering”.

Saab tar hjälp av bloggare och sociala medier för att ge skjuts åt sitt nötta varumärke. Entusiasten Steven Wade, som hyllas av Spykers VD Victor Muller som en av dem som räddat det svenska märket från graven, har anställts för att hjälpa Saab ”nå en popularitetstopp som de aldrig ens vågat drömma om”, skriver Auto Evolution.

Saab har också dragit igång en uppmärksammad Facebook-kampanj där användarna får skapa och medverka i annonser för framtida kampanjer. ”När vi arbetade med att återlansera varumärket insåg vi att det är viktigt att hitta vägar för att skapa hävstångseffekt från Saabs lojala fans”, säger Jennifer Swantek som leder varumärkesarbetet.

Stockholmsbaserade Skype planerar att öka sin reklambudget i och med lanseringen av nya funktioner för Mac och PC, rapporterar amerikanska tv-kanalen NBC. Kommunikationsbolaget, som idag har över 663 miljoner registrerade användare, har också lanserat ett nytt annonsformat i USA, Storbritannien och Tyskland. Bland de första annonsörerna var Nokia, Visa och rabattkupongbolaget Groupon.

Den svenska reklamskolan Hyper Island, vars New York-skola hyllats som en av de bästa i världen, lanserar nytt undervisningsprogram i Manchester, skriver Digital Arts. Programmet backas upp av tunga namn som Saatchi & Saatchi, McCann, Wieden+Kennedy och Sony Games.

Sedlighetsbrott?

Den svenska beryktade ”frigjordheten” har fått vatten på sin kvarn. Stockholms gator fylldes med utomhusreklam från datingsajten Victoria Milan som uppmanads till utomäktenskapliga affärer. Protesterna stormade men kampanjen var en succé, skriver kanadensiska The Star.

Kvinnomagasinet Amelia fick också internationell uppmärksamhet efter att ha annonserat efter ”strandtestare”, där den rätta kandidaten ska avnjuta helkroppsmassage, dricka vin på lokala tavernor och ta det lugnt med en god bok, rapporterar australiska News Com.

För övrigt har en målning av Anders Zorn censurerats från Facebook då den ansågs strida mot sedlighetsreglementet.

Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire.

Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.