10 juni 2013  ·  Nyheter

Svenska varumärken i internationell media, Maj 2013

Volvo och Swedish House Mafia hyllas för samarbete, Bonnier lägger ner tidningar i USA och snuset blir dyrare. Här är senaste månadens internationella nyheter om svenska varumärken. (P.S. Missa inte de västa språktabbarna där svenska exempel finns).
Schlagerfestivalen blev inte bara en seger för danska Emmelie De Forest utan för Sverige och svenska varumärken, skriver brittiska Mirror. Under en parodisk paussång lyfte komikern Petra Mede in ett stort antal svenska företeelser, märken och kändisar: H&M, Ikea, Volvo, Abba, The Girl With The Dragon Tattoo, Björn Borg och Greta Garbo. Tidningen listar de bästa och roligaste textraderna.
För 25 år sedan avknoppades motorcykelmärket Husaberg från Husqvarna. Nu kan de två märkena återförenas, skriver Motocross Action Magazine. Båda märkena äga idag av österrikiska KTM. ”2013 kommer bli ihågkommet i motorcykelsportens historia som året då Husqvarna återföddes”, säger KTM.
Bonnier lägger ner amerikanska föräldra- och barntitlarna Parenting och Babytalk, skriver New York Post. Varumärkena säljs till Meredith Group. Under förra året la den amerikanska grenen av svenskägda Bonnier ner sex titlar i USA. Ett av problemen har varit att unga mödrar i allt större utsträckning vänder sig från magasin och istället till nättidningar och chattforum.
Hacking och datorinbrott är ett växande problem. Men den lilla manicken YubiKey, tillverkad av svenska Yubico, ger skydd, skriver PC World. Likt ett litet USB-minne kopplas apparaten till datorn. Varje gång en användare ska logga in på en speciell webbsida måste de trycka på en knapp på sin YubiKey och får på så sätt en engångskod. Bolaget jobbar i nära samarbete med Google och andra IT-jättar.
Tvättmedels- och vitvarubolaget Asko har rankats som ett av världens bästa varumärken för hemmaprodukter. ”Trots att bolaget fallit i slovenska händer har Asko högt medvetande [bland konsumenterna] i vitvarukategorin”. Bolaget kom in på plats nio i den australienska rankingen, och Electrolux på plats sju.
Ikea vill se fler kvinnor amma i Kina, skriver Wall Street Journal. Därför kommer de att inrätta speciella rum för kunder och personal där de i lugn och ro kan amma de små. Möbeljätten och ytterligare ett 30-tal bolag är del i en omfattande kampanj för att bekämpa den svarta marknaden med mjölkpulver.
Modebolaget RNB Retail and Brands säljer lågpriskedjan Kosta Outlet Mode till norska Airport Retail Group, skriver Just Style. Nättidningen framhåller att Kosta Outlet är Sveriges största kedja för märkeskläder som den egna koncernen inte lyckats sälja, samt för andra varumärken som de köper upp partier ifrån. RNB:s andra varumärken inkluderar Brothers & Sisters, JC och Polarn O Pyret.
Goda nyheter för snusbolag är inte alltid goda nyheter för snusare. Aktier i Swedish Match sköt i taket efter att Nordea sagt i en analys att det priskrig som plågat snusbolagen är på väg mot sitt slut, skriver Bloomberg. Flera snusmärken har redan börjat bli dyrare, och banken spår fortsatt höjda priser på prillan.
Candy Industry skriver att Cloetta har lagt vantarna på brittiska Good Good Stuff. Det är ytterligare ett steg för Cloetta att öka närvaron inom så kallat hälsogodis. VD Bengt Baron säger: ”Detta är ett segment där vi ser ökad efterfråga från konsumenterna och där Cloetta kan spela en viktig roll”.

Reklam

Musikvideos är den nya hetaste marknadsföringskanalen, skriver brittisk Marketing Week. Som exempel pekar de ut att Volvo personvagnar inlett samarbete med DJ-bandet Swedish House Mafia. I trions nya video till låten “Leave the World Behind” ser man hur en Volvo XC60 kör genom det svenska landskapet. För bilföretaget är det ett sätt att koppla varumärket till skandinavisk design och livsstil, skriver tidningen. Det är reklambyrån Forsman & Bodenfors som står bakom idén. ”Musikvideon… överbryggar skickligt gapet mellan varumärkesinnehåll, produktplacering och sociala medier”, skriver AdAge.
Anmälningar har rasat in till svenska reklamombudsmannens om amerikanska modekedjan American Apparel annons som föreställer en halvnaken kvinna. Organisationens chef Elisabeth Trotzig tror dock inte anmälan leder till fällning då annonsen inte var publicerad på svenska medier, var skriven på svenska eller riktade sig till svenskar, skriver AFP.

Bild: Kraft Foods

Gevalia, som nylige köptes av Kraft Foods, trappar upp slagsmålet med Starbucks. I den nya kampanjen och webbsidan ”Cup of Knowledge – Academic Coaching & Tutoring Serice” bjuder karaktären Johan på olika fakta – inklusive att Gevalia är godare än Starbucks kaffe.

Dubaibaserade affärsmagasinet Gulf Business har rankat några av reklamhistoriens värsta översättningstabbar, och två svenskrelaterade fall återfinns. Den första är Ikeas barnsäng Gutvik: ”Gut” betyder ”bra”, och ”vik” är fult slangord för ”samlag” – ingen lyckad ordkombination i detta fall. Även Ikeas arbetsbänk Fartfull har fått många engelskspråkiga att bryta ihop i skratt. Det blev också ridå när Honda 2001 lanserade sin nya modell Fitta i de nordiska länderna. Det blev inte bättre av att annonsen förklarade att modellen är ”liten på utsidan, men stor på insidan”. Modellen döptes om till Jazz.

Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire

Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.