8 juni 2011  ·  Nyheter

Svenska varumärken i internationell media. Maj 2011

Svenska startups har möjligheten att rita om kartan för sociala nätverk, framhåller internationell media. Samtidigt gör svensk punsch, barnstolar och mulltoaletter rubriker. Och smarta svenska bönder.

Johan Staël von Holstein tycker inte om Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Det skriver Fast Company. Den svenska IT-entreprenören ondgör sig över en mängd brister hos Facebook samtidigt som han talar sig varm om sitt egna sociala nätverksföretag; MyCube. En av de största skillnader, framhåller magasinet, är att MyCube ger användarna bättre kontroll över sin integritet. MyCube tillhandahåller också efterlängtade nanobetalningar vilket gör att användare kan ta betalt för innehåll.

Även microbetalsystemet Flattr, som skapades av en av The Pirate Bays grundare, har möjlighet att revolutionera de sociala nätverken, framhåller internationell media. Bolaget lanserar nu världens första applikation för betalningar via Twitter. Om det fungerar kommer Flattr  ”förvandla innehållsindustrin på internet på ungefär samma sätt som The Pirate Bay förstörde den, fast till det bättre”, skriver tekniksajten GigaOM Pro.

Fler svenska startups har synts i raderna. Grundarna av MyWidz, vilka utvecklar mobilapplikationer för ”molnet”, var nära att bli rika när Skype planerade att köpa bolaget. Men Microsofts köp av Skype satte i sista sekunden stopp för planerna, skriver Tech Crunch. MyWidz’s VD Jonas Löfgren säger nu att han är beredd att sälja bolaget till någon annan aktör ”om priset är rätt”.

Det är inte bara IT-industrin som tar till sig av modern teknik. Svenska bönder ligger också långt framme gällande ”smart farming”, framhåller en Nya Zeeländsk publikation. DeLavals automatiserade mjölkningssystem blir allt mer vanliga. Mjölkbonden Patrik Johansson växlade upp från 70 till 300 kor utan att öka personalstyrkan. Nu anställer han personer som besitter kunskap om både datorer och kreatur.

Punsch och inkontinensskydd

Sugen på en fin svensk punsch? New York Times mat- och dryckesskribent lyfter fram de svenska dropparna i en krönika om bortglömda pärlor. Men punschen väntas få en nystart i USA. En amerikansk distributör och en svensk vintillverkare lanserar nu varumärket Kronan. Den ska tillverkas i Stockholm och kommer att finnas på hyllorna i USA och Sverige i sommar.

USA-baserade barnproduktföretaget Scandinavian Child har köpt svenska Svan AB som säljer barnstolar, blöjväskor och minimöbler för minderåriga under varumärkena Svan och Anka. ”Sammanslagningen av våra bolag är en naturlig förening. Jag ser fram emot att formellt arbeta tillsammans för att stärka våra produkter och distributionskapacitet och bygga ett riktigt globalt varumärke för minderåriga”, säger Svans VD Kjell Haglund till Kids Today.

Marknaden för inkontinentskydd för vuxna väntas explodera i Kina, spår hygienproduktföretaget SCA. Försäljningen av deras storsäljare Tena har varit trög i Kina sedan lanseringen 2009. Men siffrorna väntas trefaldigas under året. ”Den kinesiska regeringen börja bry sig mer om den äldre befolkningen, så vi tror att det är rätt tid för oss att blanda oss i”, säger Ulf Söderström, VD SCA Asia Pacific.

Miljötekniktidningen Clean Technica skriver att framgångsrik avfallshantering kan börja i ens egna badrum. Svenska BioLet har i över 35 år tillverkat och sålt vattenfria toaletter. Miljövinsten med mulltoa är enorm. Och odören knappt kännbar, framhåller tidningen.

Ett nytt globalt fenomen är tillfälliga restauranger. Så kallade “pop up restaurants” hyr in sig i en övergiven billig lokal, skaffar tillfälliga möbler och satsar på maten. Den kanske mest välkända tillfälliga restaurangen är Electrolux glaskub som flyttats från taket på konstmuseet Palais de Tokyo i Paris till att nu stå ovanpå triumfbågen i Parc du Cinquantenaire i Bryssel. ”The Cube” är snart på väg vidare till Italien, Ryssland, Schweiz och Sverige, skriver tyska nyhetsbyrån DPA.

Reklam

Forsman & Bodenfors introducerade med framgång en ny tjänst för mobiloperatören Comviq, skriver Brand-m. Tillsammans med Universal Music lanserade de möjligheten att byta ut uppringningstonen (som den som ringer hör) till populära musiklåtar. Samtidigt lanserade artisten Veronica Maggios nya singel. Enda sättet att lyssna till den var att ringa ett speciellt mobilnummer, som tilldelades ett av Maggios fans.

AdWeek skriver att en av reklambyrån Farfars grundare och stjärnkreatörer, Mattias Palm-Jensen, lämnar byrån för att bli europeisk chefsinnovatörMcCann Erickson. Palm-Jensen är hjärnan bakom en lång rad internationella kampanjer, bland andra för Nokia, Aegis och Absolut.

Himalayan Times skriver att Telia Sonera ska ena sina 18 viktigaste märken under en gemensam varumärkesidentitet. Bland annat ska Nepals Ncell byta namn till Telia. Wireless Federation skriver att varumärkesstrategin reflekterar bolagets internationella styrka och dess arv av att vara en av de äkta pionjärerna inom den globala telekomindustrin.

Bilmärket Saab letar ny reklambyrå. Kontot är värt upp till 850 miljoner kronor. Idag är Lowe Brindfors Saabs främsta byrå. ”Lowe Brindfors har varit den ledande reklambyrån i Sverige i 15 år”, säger Saabs chef i Australien, Steve Nicholls, till B&T Marketing & Media. ”Lowe Brindfors har varit väldigt bra för oss. Men alla tillverkare måste då och då göra en förfrågan för att se vad som erbjuds på marknaden”.

Vid reklamfestivalen i Cannes nästa månad kommer Ikea att utnämnas till ”Advertiser of the Year”, skriver AdWeek. De hyllas framför allt för sin film ”Lamp”.

Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire.

Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.