3 maj 2011  ·  Nyheter

Svenska varumärken i internationell media. April 2011.

Under april månad fick svenska godsaker publicitet i utländsk media. Det rapporterades om cider, vodka, smågodis, kaffe och en kampanj för glass. Men även film, ekologiska skönhetsprodukter, och som ofta – svensk teknik –  fick välförtjänt uppmärksamhet.

I Australien anses cider, serverad i ett glas fyllt av is, vara den perfekta sommardrycken. Nu utmanar Rekorderlig beteendemönster och lanserar Winter Cider, rapporterar The Shout. Rekorderlig Winter Cider är baserad på det svenska märkets vanliga äpplecider men är smaksatt med kanel och vanilj som träder fram när cidern värms. ”Rekorderlig Winter Cider är en spännande produkt för oss och visar konsumenter hur allsidig cider kan vara under året”, säger Patrick Ale, VD för Red Island som importerar det svenska märket.

Spendrups planerar också internationell expansion av cider. En mindre söt variant, ska tilltala de brittiska tungorna, ska lanseras i Storbritannien. Varumärket Briska ska marknadsföras till 25 – 35-åriga män och kvinnor. ”Vi vill attrahera dem som redan är bekanta med svensk cider genom märken som Kopparberg, men som nu är redo för något mindre sött, men inte lika torr som brittiska märken”, säger Spendrups exportchef Fredrik Eklund till Morning Advertiser.

Svedka kallas av Business Week ”gudfadern av den billiga premiumvodkans frammarsch” och förklarar att ordet är en hopslagnings av ”Sverige” och ”vodka”. Märket är en internationell uppstickare med försäljningsökning på 30 procent per år. ”Vår fördel över andra i vad vi kallar 19.99-dollar-klubben är att vi aldrig positionerade oss bara som ett lågprismärke” säger Marina Hahn, marknadschef på Spirits Marque One, som äger Svedka.

En konflikt mellan Starbucks och Kraft skapade en oväntad öppning för Gevalia. När Kraft slutade distribuera Starbucks kaffe i supermarkets i USA tog de snabbt in Gevalia istället. Det svenska märket fanns tidigare bara tillgängligt online och via postorder i USA. Nu kommer det 160 år gamla varumärket synas i över 20.000 butiker, rapporterar Wall Street Journal. Kraft äger Gevalia sedan 1971.

Svenskt plockgodis finns nu i New York, rapporterar New York Times. Entreprenörerna Stefan Ernberg och Florencia Baras har just öppnat en lösgodisbutik på 89 Christopher Street. Sockerbit heter den.

Estelle & Thild, som säljer ekologiska skönhetsprodukter och hudkrämer, tar steget utanför landets gränser. Idag finns bolagets produkter i Norden, men bolagets grundare Pernilla Rönnberg planerar nu att expandera i Europa och Asien. Premium Beauty News kallar Estelle & Thild ”ett av de mest framgångsrika varumärkena i Skandinavien”.

Apple har köpt domännamnet ”icloud.com” av svenska it-bolaget Xcerion. Domännamnet ska användas till Apples nya musik- och lagringstjänster. Det svenska bolaget byter samtidigt namn på sin molntjänst från iCloud till Cloud Me. Apple betalade nästan 30 miljoner kronor (4,5 miljoner dollar) för domännamnet, enligt medieuppgifter.

Spotify fortsätter att skapa rubriker världen. The Sidney Morning Herald skriver att den svenska musiktjänsten nu skär ner på gratislyssnandet i ett steg att öka antalet betalande premiumkunder, samtidigt som konkurrensen ökar snabbt. Spotify har nu över 1 miljon betalande kunder.

Reklam

Lowe Brindfors får högsta betyg för en kampanj för Magnum, kallad Pleasure Hunt. ”En häpnandeväckande ny reklamkampanj för Magnumglass har precis lanserats, som påvisar alla de bästa aspekterna av den sociala webben för att skapa en rolig, medryckande och originell kampanj med en stor dos av ’Wow-effekt’”, skriver Memeburn, en sajt om innovativ teknologi. Se kampanjsajten här.

En Ikea-annons med två homosexuella män som håller hand har skapat turbulens i Italien. En italiensk minister sa: ”Jag anser det vara allvarligt och dålig smak att ett svenskt multinationellt företag kommer till Italien och talar om för italienare vad de ska tycka”. Annonsen säger ”Vi är öppna för alla familjer” och det är just ordet ”familj” som skapat reaktioner, framhåller franska nyhetsbyrån AFP. Se annonsen här.

Är du duktig på att få din farfar att skratta? Då ska du gå in på den nya sajten ”Unbore Grandpa” och väcka farfar ur sin tristess. Kampanjsajten för Festis är skapad av Åkestam Holst och har fått internationella applåder för att vara rolig, interaktiv och verkningsfull. Besökare kopplar upp sig via webbkamera och de bästa bidragen läggs upp på Youtube. Se kampanjen här.

McCann-Ericksons grundare Gunther Erickson har dött. Det skriver brittisk medie- och reklamtidningen How Do i en hyllningsartikel full av spännande anekdoter ut reklammannens liv. Nederkalix-sonen framlyfts som en av ”pionjärerna bakom det nutida internationella byrånätverket” och en färgstark entreprenör.

Film för marknadsföring och demokrati

Film är ”oslagbart” för marknadsföring av en region. Det fastslås efter att en rapport visat att Stieg Larsson’s Millenniumtrilogi är exceptionellt bra affärer för Stockholm, skriver the Independent. Staden beräknas tjäna 960 miljoner kronor på filmerna, bland annat från direkta intäkter från filminspelning, turistiska effekter och varumärkesexponering.

”Studien visar att filmen är praktiskt taget oslagbar när det gäller att marknadsföra en region och stad. Vi ser också hur film med kraft skapar jobb och tillväxt på både lokal och regional nivå”, säger Anders Ekegren, ordförande för Filmregion Stockholm-Mälardalen.

Även demokrati kan stärkas av film. Amerikanska Variety skriver att Anna Serner lämnar Tidningsutgivarna för att bli chef för Svenska Filminstitutet. ”För mig är film en av de viktigaste aspekterna på kultur, och jag ser fram emot att stärka dess roll inom konsten, i samhället och slutligen i demokratin”, säger hon.

Johan Nylander, Chefredaktör The Swedish Wire.

Tipsa gärna om utländska nyheter om svenska varumärken.