2 februari 2017  ·  Nyheter

Stort intresse för Årets Marknadsföringsbok

Rekordmånga böcker har lämnats in för att tävla om Årets Marknadsföringsbok 2017. Vinnaren koras på Tendensdagen den 12 oktober i Dansens Hus.

Det är 26:e gången som Sveriges Marknadsförbund belönar bra och läsvärd marknadsföringslitteratur. Böcker som deltar i tävlingen måste vara skrivna för svenska förhållanden och vända sig till yrkesverksamma marknadsförare.

Peter Nyström har varit juryordförande för Årets Marknadsföringsbok sedan 1991. Foto: Per Almegård.
Peter Nyström har varit juryordförande för Årets Marknadsföringsbok sedan 1991. Foto: Per Almegård.

”Inte läroböcker, utan böcker som flyttar positionerna framåt för yrkesverksamma som vill utvecklas. Den ska vara nytänkande och kritiskt granskande. Men det ska inte vara debattinlägg, utan ordentligt underbyggt”, förklarar Peter Nyström, som varit juryns ordförande sedan premiären 1991.

Juryn består, förutom av Peter Nyström, av Magnus Söderlund, Handelshögskolan i Stockholm, Henning Robach, IHM samt Carin Wikström, Cramo.

Vinnare 2016 var boken ”90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter” av Anders Parment. Boken bygger på svenska och internationella studier av dem som är födda under 1990-talet och ger en inblick i hur de fungerar som medborgare, medarbetare och konsumenter.  Dessutom görs jämförelser med andra decenniers generationer – Generation X, Generation Y och Baby Boomers.

Nominerade till årets Marknadsföringsbok 2017 är:

Liber

Kundfokus
Ada Elmgart, Eva Bloch

Möt kunden öga mot öga
Ulla-Lisa Thordén

Planerad Kommunikation,
Strategisk ledningsstöd i företag och organisationer
Peter Erikson

Framtidsrusta ditt ledarskap
Emma Pihl

Lojala kunder
Fånga potentialen mellan kundmötena
Inger Roos

Maxa Snacket
Så når du framgång genom digital kommunikation
Karin Zingmark

Roos Tegnér

Mässguru
Mikael Jansson, Maria Jansson

Slutsålt – Konsten att hjälpa kunder att köpa
Mats Fogelqvist

Det agila Företaget
Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?
Lennart Fancke, Göran Nilsson

Motivationskoden
Tommy Lundberg

Nu – Strategisk improvisation för effektiv kommunikation
Jesper Falkheimer & Katarina Gentzel Sandberg

 

Studentlitteratur

Säljorganisationen – ledning och styrning
Anders Sahlgren, Erik Skog

Kunskapsbaserad Marknadsföring
Leon Michael Caesarius, Jukka Hohenthal

E-handel
organisation, distribution och hållbarhet
Magnus Forstenson, Nina Hasche, Sven Helin, Frans Prenkert

Brand Theories
Veronika Tarnovskaya, Jon Bertilsson

Konsumentbeteende
Klassiska & Samtida perspektiv
Karin M Ekström, Mikael Ottosson, Anders Parment

 

Sanoma Utbildning

CSR och hållbart företagande
Tommy Borglund, Hans de Geer, Susanne Sweet
Magnus Frostenson, Lind Lerpold, Sara Nordbrand,
Emma Sjöström, Karolina Windell

Marknadsföring av Lyx och Premium
Henrik Uggla

Skriva för att övertyga
Mikael Rosén

 

Övriga

Jakten på känslan
Konsten att skapa meningsfulla upplevelser
Eget förlag
Arvid Axland, Niels Kjaergaard-Jensen

Bang for the Buck
Kommunikation som skapar resultat
Rheologica Publishing AB
Erik Modig

Din hjärna från 2008 är effektivare än den du har idag – så kan du återställa den
Meetings International Publishing
Tomas Dalström