10 december 2016

Stockholms Stadsmission – konkret och nära csr

Många vill arbeta med csr lokalt. Där ger exempelvis Stockholms Stadsmission många alternativ.
Stockholms Stadsmission har en mycket bred social och humanitär verksamhet som omfattar ”människor från 0 till 100 år”, som Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef, uttrycker det.

Marika Hjelm Siegwald ser ett stort intresse för lokalt csr-arbete. Foto: Stockholms Stadsmission
Marika Hjelm Siegwald ser ett stort intresse för lokalt csr-arbete. Foto: Stockholms Stadsmission

Det är ingen överdrift. Och det handlar om allt från akut hjälp i stunden till långsiktiga projekt.
Verksamheten finansieras huvudsakligen av frivilliga bidrag, och 2015 samlades totalt 135 miljoner in, från privatpersoner och företag.
Därtill finns en viss uppdragsverksamhet för det offentliga samhället, som också finansieras därifrån. Ett antal sociala företag, som främst syftar till arbetsintegration finansieras genom försäljning av produkter och tjänster, där produkterna i sin tur är gåvor, som kläder, saker och livsmedel.
Stockholms Stadsmission har två insamlingsperioder per år, där julsäsongen är den främsta. För kampanjerna vid julinsamlingen har man samarbetat med flera olika reklambyråer genom åren.
Sedan sekelskiftet har Stockholms Stadsmission arbetat med ett mer långsiktigt varumärkesfokus, för att tydliggöra både sin bredd och det faktum att man är en lokal, och självständig organisation.
”Vi gör regelbundna varumärkesundersökningar. Den senaste, från 2014, visar bland annat på ökad kännedom. Dessutom att vi har ett förtroende på nära 70 procent, vilket är mycket bra. Genomsnitt i den idéburna sektorn är 50 procent”, berättar Marika Hjelm Siegwald.
Hon tror att resultaten till stor del beror på att Stockholms Stadsmission bedriver social verksamhet och sociala företag med god kvalitet lokalt, främst i Stockholms län. Det är en av organisationens konkurrensfördelar.
”Många andra organisationer är nationella och internationella, medan vi verkar enbart i Stockholm. Det är viktigt för många givare att kunna se vår verksamhet, läsa om det vi gör i lokal media och kanske till och med besöka oss och volontärarbeta hos oss”, förklarar hon.
Kommunikationen har belönats i både nationella och internationella reklamtävlingar. 2006 var de mycket nära ett Grand Prix i Cannes. Tävlingsreglerna, som stoppade ideella organisationer från att tävla om Grand Prix, hindrade dock det.
Sedan länge samarbetar Stockholms Stadsmission med Garbergs. Nyligen belönades detta samarbete med en 100-wattare i kategorin Ideellt, för förra årets julkampanj.
”Då ville vi nå och beröra fler och yngre målgrupper, jämfört med tidigare. Vi ville att 60 procent av alla stockholmare och 65 procent av dem mellan 20 och 39 år skulle ha tagit del av kampanjen. På det sättet ville vi rekrytera 1 500 nya månadsgivare under kampanjperioden.”
Förhoppningen var också att öka nettoinsamlingen med 13 miljoner kronor totalt, jämfört med knappt 12 året innan.
Lösningen var att göra en nyinspelning av Orups Låt ”Stockholm har blivit kallt” med artisten Dante. Den spreds digitalt på sociala medier och fick stor medial uppmärksamhet. Samtidigt gjordes en reklamfilm och utomhusannonsering på samma tema.
Resultatet överträffade målsättningen på alla punkter. 71 procent av stockholmarna hade tagit del av kampanjen och nära 80 procent av målgruppen 20-39 år. Dessutom fick man 1 640 nya månadsgivar och nettoinsamlingen nådda knappt 16,1 miljoner kronor.
Månadsgivarna är naturligtvis otroligt viktiga för Stockholms Stadsmission, eftersom de står för en löpande, stadig ström pengar. Men alla typer av bidrag välkomnas självklart.
En annan viktig grupp bidragsgivare är företag, som har ett antal alternativ för sina engagemang.
”Vi har företagspartners och vänföretag, som ger monetärt stöd, produkter/tjänster, sin kunskap och tid i varierande utsträckning under året. Företag vill ta socialt ansvar på olika sätt beroende på verksamhet, mål och csr-strategi. Därför ser deras engagemang också olika ut. För att ännu bättre möta detta och maatcha med våra behov av stöd, har vi nu vidareutvecklat vårt erbjudande, vilket vi kommer att berätta mer om under 2017”.

Årets julkampanj från Stockholms Stadsmission
Förra året startade Stockholms Stadsmission, tillsammans med initiativtagaren Axfood och ett antal andra samarbetspartners Nordens första Sociala Supermarket – Matmissionen. Fenomenet har funnits i andra europeiska länder, bland annat Österrike i 15 år.
I butiken säljs mat som av någon anledning annars skulle bli svinn. Kantstötta burkar och fläckiga grönsaker eller varor som närmar sig, eller har passerat bäst-före-datum. Oftast sätts ju detta datum med rejäl marginal och matvarorna är fullt ät- och njutbara när de plockas bort ur hyllorna.
”Matmissionen har tre syften: Att minska matsvinnet och ha en positiv miljöpåverkan. Den ska möjliggöra för personer som lever i ekonomisk utsatthet att uppnå stärkt egenmakt genom att butiken skapar ökat ekonomiskt utrymme och förbättrad fysisk och psykisk hälsa. Dessutom skapar den möjlighet till arbetsintegration. Där får människor, förutom personligt stöd, yrkeserfarenhet inom butik och service, och kan lära sig logistik samt livsmedelshantering”, förklarar Marika Hjelm Siegwald.
Butiken har idag 2 400 medlemmar som kan handla mat till en tredjedel av ordinarie butikspris.  Eftersom Matmissionen tar hand om matsvinn varierar sortimentet från dag till dag.
Även de som vill värna miljön och minska matsvinnet kan handla till ordinarie butikspriser.
Ett tiotal stora livsmedelsföretag med bred produktion är medfinansiärer och skänker varorna som säljs i butiken.
”Vår plan är också att hitta fler lokaler att hyra i Stockholmsområdet, där vi kan öppna Matmission-butiker. Vi håller även på att utarbeta en franchisemodell för Matmissionen så att andra organisationer ska kunna öppna Matmissioner i andra delar av Sverige”.
På så sätt kan ett lokalt socialt företag, bli lika lokalt i andra delar av landet.