17 september 2017

Sodexo gläds åt lunchtrenden

När restaurangbranschen blir en tuffare konkurrent till dagligvaruhandeln, och allt fler äter sin lunch ute ökar också intresset för lunchsubventioner.
Sodexo BRS (Benefit & Rewards Services)  är en av de aktörer som erbjuder lösningar för företagens lunchsubventioner. Företagen laddar Sodexokortet, med valfritt belopp och medarbetarna kan sedan enkelt betala med kortet, oavsett var de äter.
Under detta år har Sodexo BRS inlett arbetet med ett nytt marknadskoncept, som innebär att de mäter lunchvanorna på svenska arbetsplatser och vad det innebär att folk tar sin lunchpaus.

Allireza Aromäki Ghahremani och Fredrik Öhrn diskuterar om lunchlådan får duga denna lunch. Foto: Sodexo BRS
Allireza Aromäki Ghahremani och Fredrik Öhrn diskuterar om lunchlådan får duga denna lunch. Foto: Sodexo BRS

”Vi kallar det Lunchkultur. Måltiden har stor betydelse, därför vill vi främja lunchkulturen. Förmånen är också en viktig signal från arbetsgivaren om att man verkligen uppmuntrar medarbetarna att ta en paus”, säger Allireza Aromäki Ghahremani, som är commercial director Sodexo BRS.
 HAN MENAR ATT lunchen och förmånen i sig förstås är betydelsefulla. Men också pausen i sig och den sociala delen.
Allireza Aromäki Ghahremani tror att en hel del psykosocial ohälsa nog kan komma av att man inte tar sina pauser. Det första som åker, när man har körigt är lunchen.
”När vi gör våra mätningar, kan vi se att det verkligen gör skillnad. Vi har exempelvis en stor kund, där ungefär hälften av medarbetarna har valt lunch-subventionen och den andra hälften har valt att avstå. Där kan man se en signifikant skillnad i sjukfrånvaron mellan de två grupperna”, berättar han.
HAN PEKAR PÅ läkaren Kerstin Uvnäs Mobergs forskning. Hon är professor med inriktning på oxytocin, ett hormon som dämpar smärta och oro, sänker blodtryck och minskar mängden stresshormoner. Oxytocin bildas när man tar en paus och kopplar av.
En stark lunchkultur skulle med andra ord leda till minskad stress, bättre sömn och högre koncentration och motivation. En fördel för både arbetsgivare och anställda.
”Vi undersöker nu vilka beteenden man har i sam-band med lunchen, ute på företagen. Om man äter lunch över huvud taget. Var man äter och om man får äta ifred. Vi kan se att det fortfarande är ungefär 40 procent som inte prioriterar lunchen. Så då blir frågan hur man löser det. Vi vill gärna hjälpa till även där, med andra supporttjänster kring lunch”, berättar Fredrik Öhrn, vd på Sodexo BRS.
Det kan handla om att ta hand om alla de andra ärenden, som folk försöker hinna med på en lunch-rast, istället för att äta. Hämta kemtvätt, besiktiga bilen eller vad den kan vara. Det kan ske genom samarbete med systerverksamheter inom Sodexo, som exempelvis erbjuder conciergetjänster.
Lunchkultur begreppet lanseras sedan i våras.
”Vi kommunicerar brett och digitalt. Målsättningen är i ett första steg att skapa awareness. Just nu är vi i en tillväxtfas. Nästa steg är att få ut varumärket”, sammanfattar Allireza Aromäki Ghahremani.
Carin Fredlund