6 juni 2017

IKEA stärks, men tech-varumärken är ohotade i topp i BrandZ Top 100

Ikea ökar i värde och är idag det enda svenska varumärket på den totala listan BrandZTop 100. Men det är fem teknikgiganter, som dominerar toppen på listan över världens mest värdefulla varumärken.

Ikea, det starkaste svenska varumärket med hela världen som marknad. Här i Japan. Men också det varumärke som är enklast och tydligast. Foto: Kirakiraouji
Ikea, det starkaste svenska varumärket med hela världen som marknad. Här i Japan. Men också det varumärke som är enklast och tydligast. Foto: Kirakiraouji

Det framgår av årets upplaga av BrandZ Top 100, som listar världens 100 mest värdefulla varumärken. Mätningen görs av WPP-koncernen och analysföretaget Kantar Millward Brown.
BrandZ Top 100 är unik på så sätt att rankingen bygger både på noggrant analyserade ekonomiska nyckeltal och konsumenternas syn på varumärkena. Sammantaget ger det varumärkets totala värde.
Under de 12 år som mätningarna gjorts, har över tre miljoner konsumenter på 50 marknader, intervjuats och över 100 000 varumärken har undersökts. Att i den konkurrensen över huvud taget komma med på listan över de 100 mest värdefulla, är naturligtvis en oerhörd bedrift.
Att stanna i topp är en ännu större bragd. Av de varumärken som låg på Topp 10 i den första mätningen, ligger bara tre kvar så högt. Microsoft (som var etta 2006 och trea i år), Google (som låg på sjunde plats 2007 och toppar listan i år) samt IBM (som var åtta 2006 och nu halkat ner till nionde plats).
Men bland topplaceringarna 2006 fanns även exempelvis GE (19 i år), Coca-Cola (13), Malboro (12), Walmart (31) och Toyota (30).
Jämfört med förra året ligger Google, Apple och Microsoft kvar i toppen av BrandZ Top 100. Amazon har tagit sig upp till fjärde platsen och Facebook ligger kvar som femma.
Dessa fem står för 25 procent av det totala värdet av de 100 varumärkena på listan.
IKEA är idag det enda svenska varumärket, på den totala 100-listan och har även klättrat två placeringar till plats 53. Jämfört med övriga varumärken i den egna branschen, detaljhandel, ligger IKEA kvar på femte plats (efter Amazon, Alibaba, The Home Depot och Walmart).
H&M, som tidigare fanns med på den totala 100-listan, har liksom hela sin bransch, kläder, tappat i värde. Så trots att H&M ligger kvar som trea i sin bransch, har de halkat ut från 100-listan.
Björn Söderin, vd på Kantar Millward Brown i Sverige. Foto: Kantar Millward Brown
Björn Söderin, vd på Kantar Millward Brown i Sverige. Foto: Kantar Millward Brown

”Årets lista bevisar ännu en gång att starka varumärken levererar överlägset aktieägarvärde och avkastning, oavsett omvärldens störningar”, konstaterar Björn Söderin, vd på Kantar Millward Brown i Sverige.
Några av de tydligaste tendenserna från årets topplista är:
Konsumentinriktade tekniska ekosystem gör varumärken oumbärliga. Det handlar om varumärken där konsumenterna får en mängd användningsområden i samma produkter. Från online shopping till möjligheten att titta på film. Med samma varumärke på flera plattformar. En bekvämlighet för konsumenterna som även minskar de starkaste varumärkenas risk att bli utbytt.
Nya varumärken är allt oftare globala redan från starten, vilket gör det lättare att växa snabbt. Tekniken gör det möjligt för företagen att göra sina erbjudanden globala från dag ett. Det öppnar möjligheter för en ny typ av entreprenörer, som inte hindras av geografiska gränser eller branschindelningar.
Traditionella icke-tekniska varumärken anammar teknik för innovation och ökad attraktivitet. Adidas, som är det snabbast växande varumärket (+ 58%) har lanserat teknik med 3D-skrivare för att producera ”skräddarsydda” skor, exempelvis. Och snabbmatskedjan, Domino’s Pizza erbjuder sina kunder realtids-information om hemleveranserna.
BrandZ Top 100 blir allt yngre. Varumärkenas genomsnittsålder är idag 67 år, jämfört med 84 år när mätningarna började, 2006. Det beror bland annat på att många nya teknikvarumärken tillkommit, liksom utvecklingen av kinesiska varumärken.
Varumärken som tydligt visar hur de förbättrar konsumenternas vardag har i genomsnitt ökat tre gånger så mycket som andra under de mätta 12 åren. Den översta tredjedelen växte med 170 procent medan den nedersta tredjedelen ökade med 57 procent.
Bra reklam ökar försprånget. Den ledande tredjedelen, när det gäller reklam (ned bland andra McDonald’s och L’Oréal Paris) har vuxit 196 procent, medan tredjedelen i botten bara ökat 47 procent. Detta beror på att de framgångsrikt förstärkt de varumärken de byggt.
”Idag är det internetjättarnas era. De har skapat ekosystem under ständig tillväxt och starka relationer till konsumenterna, med en tydlig strävan att underlätta, förenkla och förbättra deras liv. Teknologi med konsumenten i centrum har definierat om våra förväntningar. Idag tar vi för givet att produkter, tjänster, hjälpmedel och innehåll ska finnas omedelbart tillgängliga. Dessa varumärken visar också upp en fantastisk följsamhet. De förflyttar sig enkelt och snabbt mellan områden och kategorier för att utveckla och bredda sina kundbaser”, sammanfattar Björn Söderin.
Klicka på länken nedan, för att komma till tio i topp-listan:
Microsoft Word - Dokument4
Tio i topp Brandz 1000 2017
Några nyckelfakta från årets Brandz Top 100
Detaljhandel är den snabbast växande branschen, med en ökning på 14 procent. Detta beror till stor del på e-handelsmärken.
Kläder, försäkringar, globala banker och bilar tappar jämfört med i fjol.
Adidas växer snabbast (58%), följt av Moutai och Amazon.
Tech-varumärken ökade med i genomsnitt 15 procent, jämfört med 1 procent för non-tech.
Nio av tio i toppen är amerikanska varumärken. Kinesiska Tencent är det enda icke-amerikanska på tio i topp.
Carin Fredlund