25 maj 2018

Nytt mentorprogram för marknadsförare

Dagens Media och Sveriges Marknadsförbund lanserar ett mentorprogram.

”Deltagarna kommer att få vara med på en häftig personlig resa”, säger Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund.
Mentorprogrammet drar igång i september, men redan nu är det dags att ansöka. I programmet ingår sex träffar med en mentor, ett gemensamt uppstartsmöte med extern föreläsare, ett seminarium med en extern föreläsare i mitten av programmet, samt en gemensam avslutningslunch.
– Det finns ett behov hos marknadsförare och kommunikatörer som vill utvecklas och bli bättre i sin profession. De har kanske inte något internt bollplank eller så finns det, men de känner att de inte kan vara uppriktiga när de bollar personliga utvecklingsmöjligheter med någon på samma företag och efterfrågar därför en extern mentor, säger Francesca O’Brien Apelgren.
Programmet riktar sig exempelvis till personer som vill gå vidare inom företaget eller till en ny arbetsgivare, eller man kanske är ny i sin roll som chef och behöver mental uppbackning, råd och tips.
– Man kanske känner att man vill byta bransch helt och hållet eller så kanske man vill få hjälp med att få ihop livspusslet arbete, familj och fritid. Anledningen varför man söker sig till ett mentorprogram varierar och alla åldrar förekommer.
Vad kan deltagarna förvänta sig?
– Deltagarna kommer att få vara med på en häftig personlig resa som kommer att vara både besvärlig och rolig, men framförallt givande. Adepterna kommer också att ges möjlighet att få lyssna på externa föreläsare samt utbyta erfarenheter mellan varandra. Vi utgår också ifrån relevant kurslitteratur samt gör avstämningar och utvärderingar.
Varför ska man gå ett mentorprogram?
– Om man tycker det är viktigt att träna och sköta sin hälsa så borde det vara lika naturligt att ha en mental tränare som lyssnar på dina inre behov som är kopplade till dina utvecklingsmöjligheter i arbetslivet. Mentorn kan ge andra perspektiv och också öppna nya dörrar och bjuda på värdefulla kontakter.
Hur ser din erfarenhet av mentorprogram ut?
– Jag har arbetat med Mentorprogram under de senaste 15 åren i min roll som vd på Sveriges Marknadsförbund och har genom åren träffat många professionella, duktiga och ambitiösa mentorer och adepter.
– Jag träffar alltid såväl mentorn som adepten innan jag gör matchningen. Adepten kan alltid vara med och påverka val av mentor samt ha önskemål om hens profil. Det är viktigt att personkemin stämmer mellan mentorn och adepten. Vår avslutningslunch på Grand Hotel är alltid uppskattad – om än att mentorn och adepten inte vill skiljas åt. Intervjuer sker löpande.
Intresseanmälningar görs till:
Francesca O’Brien Apelgren
Mobil: 070 – 66060 67
francesca@svemarknad.se 
Detta är ett samarbete med Dagens Media och Sveriges Marknadsförbund