3 september 2017  ·  Nyheter

Förlängd anmälningstid till WIM Awards

Ade Onilude startade Women in Marketing för att ge kvinnors kompetens större plats. Foto: WIM
Ade Onilude startade Women in Marketing för att ge kvinnors kompetens större plats. Foto: WIM

Anmälningstiden till WIM Awards, har förlängts något. Det är hög tid för svenska reklam- och marknadsföringskvinnor att anmäla sig.

Sedan 2010 har brittiska nätverket WIM, Women in Marketing, delat ut utmärkelser till kvinnliga marknadsförare inom en rad olika kategorier. Från och med i år, blir the WIM Awards internationella. Det är nu hög tid att också nominera även svenska kvinnor som gjort skillnad och nått framgångar inom marknadsföringsområdet.

Nätverket WIM, Women in Marketing, etablerades 2004. Initiativet togs av brittiska Ade Onilude, som menade att det fanns ett behov att stärka kvinnors möjligheter inom marknadsföringssektorn och att bättre ta tillvara på deras kompetens.  WIM skulle vara ett forum för professionell utveckling och nätverkande. Bland annat genom årliga konferenser som sedan det första, i samband med Internationella Kvinnodagen 2004, har tagit upp en rad ämnen som exempelvis etisk marknadsföring, kreativitet, varumärkesutveckling och mångfald samt global marknadsföring.

2010 etablerades också the WIM Awards, med syftet att uppmärksamma kvinnliga marknadsförares prestationer och betydelse.

Bland förra årets vinnare fanns ledande befattningshavare från företag som Burberry, Google, Facebook, Hearst UK och Ogilvy & Mather UK.

I år kommer tävlingen för första gången att vara öppen för internationella deltagare.

”Efter att ha fokuserat på brittiska individer och organisationer under sex år, känns det som rätt tillfälle att gå ut internationellt. WIM har idag en global online community på fler än 13 500 personer, varför det känns naturligt att också inkludera dem och andra”, förklarar Ade Onilude.

Ade Onilude konstaterar att utvecklingen inom det här området har gått framåt, i varje fall en del.

”Under senare år förstår företagen behovet av mångfald och integration mer och mer. Men det finns fortfarande väldigt mycket kvar att göra. Något som man också uppmärksammade i en artikel i Marketing Week, för en tid sedan om där man diskuterade löneskillnaderna mellan män och kvinnor i branschen”, säger hon och tillägger:”Därför kommer vi också att lansera ’The Women in Marketing Diversity’ och ’Equal Opportunities Audit’. WIM erkänner också personer och företag som tar detta på allvar, genom våra utmärkelser, som inkluderar en kategori för Årets Jämställdhetsförespråkare (Equality Advocate of the Year)  och årets WIM-företag.Tävlingskategorierna i the WIM Awards är:

  1. Best Leader in Marketing
  2. The WIM Intrepreneurship Award
  3. The One to Watch
  4. The Digital Mums’ #WorkThatWorksAward
  5. The Indipendent Consultant
  6. Best Marketer Non for Profit, includes Social Enerprise
  7. Digital Influence Campaign of the Year Award
  8. Special Award for Outstanding Contribution to Marketing (Agency & Brand)
  9. Equality Advocate of the Year
  10. Branded Entertainment
  11. The WIM Journalist of the year Award
  12. Axim CX Award: Inspirational leader in the field of Customer Experience
  13. The WiM Company Award.

Samtliga kategorier, utom 4 och 13, är öppna för nomineringar från alla länder. Mer om kriterier och regler för nomineringar finns här.

Juryn består av tunga marknadsförare och kommunikatörer från både England och andra länder. Från företag som Microsoft, The Future Laboratory,  FCB och BuzzFeed.

Deadline för att nominera bidrag har utsträckts något till den 4 oktober 2017.

Prisutdelningen äger rum den 16 november på the Ham Yard i London.

Carin Fredlund