7 juli 2016

Medlemsporträtt: Carl Reinestam, Marknadschef, Naturkompaniet

Sommaren är här och många av er har säkert redan påbörjat er semester. Många är vi också som gärna söker oss ut från städerna så här års. Carl Reinestam är Marknadschef på Naturkompaniet och ny medlem i Sveriges Marknadsförbund. Vi passade på att ta ett par ord med Carl för att bland annat få veta lite mer om hur de jobbar med sina diverse kanaler. 

Carl Reinestam
Fotograf: Håkan Wike

Vad händer just nu hos Naturkompaniet?
–Det är mycket som händer hos oss just nu. Butikerna är fulla med utrustning för sommaren, både gamla favoriter och årets nyheter. Nu drar årets stora vandringssäsong igång.
Jag har sett många fina fotografier och filmer i era olika digitala kanaler. En del verkar professionellt framtagna och andra gjorda av era kunder. Vad kan du berätta om hur ni arbetar med film och foto i era kanaler generellt?
–Vi producerar mycket material själva på avdelningen, vi har en god relation med flera duktiga amatör- och proffsfotografer som presenterar material från deras egna upplevelser, många av dessa kan en Naturkompanietkund träffa i någon av våra butiker. Våra butikssäljare är en viktig del av materialet för digitala kanaler.
Kan du berätta lite om ert strategiska arbete med butikerna och mötet med era kunder de innebär?
–Vi har flertalet butiker centralt i flera stora svenska städer. Våra kunders behov kräver ett stort produktutbud och olika butiker är utöver basutbudet specialister på olika områden. Du kan som kund köpa all din utrustning på en och samma butik genom vår omnikanalslösning. Vi har O2S strategi som fallit väl ut och en betydande andel av våra nätkunder väljer att hämta sin utrustning i sin favorit Naturkompanietbutik.
Vad är det bästa med att vara marknadschef på Naturkompaniet?
–Att få jobba med likasinnade med ett stort engagemang för utrustning och uppgift. Man blir ständigt imponerad av individers, butikers och olika teams resultat. Ett plus är att vi som en ledande aktör med medvetna kunder kan vara med och ställa krav och påverka. Allt för att dagens samarbetspartner och leverantörer ska möta morgondagens höga förväntningar på för miljön skonsamma processer, bra miljöval, giftfria material och en hållbar produktion och konsumtion.
Varför är du medlem i Sveriges Marknadsförbund?
–Våra kunder har höga krav på livet och skall spendera sin fritid med familj och vänner någonstans där de mår bra. För att göra anspråk på deras uppmärksamhet måste vi förtjäna den. Idag gör vi det genom att inspirera till nya utmaningar ofta i våra egna kanaler, till exempel vårt magasin 365. En icke-linjär kommunikation ställer höga krav på kreativitet och system. Genom Sveriges Marknadsförbund får vi själva inspiration, men även värdefull rådgivning angående rätt och praxis.