1 april 2015  ·  Digitalt

Marknadsföringstips för Instagram

instagram
Alltfler företag och organisationer använder Instagram. Men många utnyttjar inte möjligheterna som kanalen har, tycker kommunikationsexperten Tina Sayed Nestius.

En av nackdelarna med Instagram är att du inte kan länka i löpande text, det vill säga i samband med att du publicerar en bild. Irriterande om du marknadsför ett aktuellt erbjudande eller vill driva trafik till en specifik sida på din sajt.

Det finns ett ställe på Instagram med möjligheten att länka och det är i din profil. Det tar ungefär 30 sekunder att byta länk i profilen, och du får byta den så ofta du vill. Så utnyttja det!

Har du en ny kampanj eller rabatt på en särskild vara – länka till den i din profil, lägg upp en bild med mer information och tala om för dina följare att länk till erbjudandet finns i profilen. Vips så har du drivit mer trafik dit och är förhoppningsvis närmare ditt mål.

Vill du veta mer om hur du maxar din Instagramupplevelse? Se till att du aktiverar möjligheten att hitta relaterade följare!

Och pimpa ditt konto med rörlig bild. Hur du gör?

Tryck ner film-knappen och släpp efter lagom lång tid, så pausar du i filmningen. Det gör inget om telefonen hamnar i viloläge mellan gångerna, kameran stänger inte ner sig ändå.  Detta ger dina följare en mer underhållande upplevelse och dig stjärnstatus eller åtminstone lite cred.

Inspiration till denna text fick jag förresten av Svenska Olympiska lagets Instagramkonto, som lanserar Medaljlotteriet utan att länka till den.

Text: Tina Sayed Nestius, Nestius kommunikation