17 september 2017

Gekås: lågprisladan som blev semestermål

Gekås i Ullared är Sveriges starkaste varumärke 2017. Det lär också vara världens största varuhus och en större turistmagnet för svenskar än Gran Canaria.
Succén var inte omedelbar, när Göran Karlsson öppnade manufakturbutik i bottenvåningen på en villa i Ullared, tillsammans med sin fästmö, Margareta Björklund. Två år efter starten, 1963, hade de bara lyckats få upp omsättningen till 80 000. Det är lika mycket som man idag säljer för på två minuter!
Men några år efter starten började det lossna, man kunde byta till större lokaler och allt fler besökare kom långväga ifrån. Idag lär Gekås vara världens största varuhus och ska dra fler besökare från hela Sverige än Gran Canaria. Bara butiksytan motsvarar fem fotbollsplaner och till det kommer lager, kontor och restauranger. Plus campingplats, stugby och hotell. Genomsnittsbesökaren har åkt 21 mil, enkel resa, för att komma till varuhuset. Där spenderar hon eller han knappt fem timmar och 3 300 kronor.

Jan Wallgren är kon-cernchef på Gekås och vill överträffa alla besökares förvänt-ningar. Foto: Josefine Bergqvist
Jan Wallgren är kon-cernchef på Gekås och vill överträffa alla besökares förvänt-ningar. Foto: Josefine Bergqvist

”Vår vision är att skapa världens bästa shopping-upplevelse. Vi vill överträffa kundens förväntningar. De ska åka hem från Ullared och tycka att det var bättre än de väntat sig”, säger Jan Wallgren, som är koncernchef på Gekås.
 UPPENBARLIGEN HAR MAN lyckats med det. Gekås har marscherat snabbt uppåt på Evimetrix lista över Sveriges starkaste varumärken. Från plats 185 när de mättes första gången 2015 direkt till plats 18 året därpå. För att hamna på pallen redan 2016. Då vann de sin kategori – Övrig handel. I år är varuhuset både bäst i sin kategori och totalt.
För att få dessa framgångar räcker det förstås inte bara att sälja billigt. Kunderna måste bli väl bemött och nöjd med shoppingfynden. Lågt pris får inte betyda låg kvalitet.
”I början kunde det nog vara lite si och så med kvalitén när priset var lågt. Men idag är lågprissegmentet rumsrent. Lägstanivån har höjts och vi kan inte ha sämre varor än andra”, säger Jan Wallgren.
DET ÄR INTE heller möjligt, om Gekås ska kunna leva upp till sina ambitioner om att vara ett hållbart företag med stort samhällsansvar. De stöder och samarbetar med en rad organisationer och nätverk med fokus på miljö, etik, socialt ansvar och bra ar-betsvillkor.
”Vår hemlighet är att vi är väldigt kostnadseffektiva. Vi kan sälja samma produkter som andra till halva priset, för vi behöver inte ha så höga marginaler. Medan annan handel har marginaler på 50 – 60 procent räcker det för oss med 20 procent”, förklarar Jan Wallgren.
DET HANDLAR OM mycket stora volymer, koncentrerade på en plats. Dessutom har man ingen egentlig reklambudget, inga realisationer. Och ingen e-handel.
Gekås marknadschef, Annika Jönsson tog emot priset till Sveriges starkaste varumärke. Foto: Lisa Svanberg
Gekås marknadschef, Annika Jönsson tog emot priset till Sveriges starkaste varumärke. Foto: Lisa Svanberg

Jan Wallgren beskriver Gekås som ett folkligt företag.
”Vi är jordnära och enkla och arbetar metodiskt uti-från det”, förklarar han och understryker betydelsen av medarbetarna som skapar förutsättningarna för kunderna att trivas. Många har jobbat mycket länge i företaget, som längst uppåt 40 år. Kulturbärarna lär upp nyanställda, sprider företagets kund-syn. Och cheferna arbetar mitt bland alla andra.
GEKÅS HAR 900 fast anställda och lika många säsongsarbetare. Ullared har 800 innevånare. Så Gekås roll för både orten och för hela Falkenbergs kommun kan knappast överskattas.
Två saker har betytt speciellt mycket för utvecklingen av Gekås varumärke.  En var att man år 2000 beslutade att också bli en destination och köpte Ullareds Camping. Idag finns även hotell och stugby. Men, Jan Wallgren är noga med att det är shoppingen som är kärnverksamheten och viktigast.
2009 började så Kanal 5 sända dokusåpan ”Ullared” 2009. Sen dess har det blivit en hel rad serier. Det har förstås bidragit till att man fått ny och större publik.
SERIERNA ÄR BÅDE bra reklam för Gekås och populära, genomarbetade tv-produktioner. 2016 vann ”Ullared – Jakten på storsäljare” två prestigefyllda priser. Först på den internationella tv-galan i Cannes, där man vann International Format Awards, för bästa varumärkesbyggande formatet. Senare samma år fick serien Kristallen för Bästa Dokusåpa.
Ett sådant utfall av sin reklam kan de flesta inte ens drömma om.
Carin Fredlund