20 november 2012  ·  Nyheter

Film: Att tiga är silver – att tala är guld

Det är hett att vara grön. Så hett att företag ibland överdriver en produkts miljöfördelar eller sina ansträngningar för en hållbar utveckling, något som brukar kallas för Greenwash. Men det finns också många företag som inte berättar om sina ansträngningar för att bli mer hållbara. Varför gör de så? Beror det på jantelag och en rädsla för att bli anklagade för Greenwash? Finns det en risk att man ställer för höga krav på hur långt man ska ha hunnit innan man kan börja kommunicera? Vad kan det i sådana fall leda till?

De här frågorna diskuterades under vår senaste sammankomst En God Frukost. Det handlade om Greenwash och dess motsats Greenmute, när ett företag gör mer än man berättar och om utmaningen att hitt rätt nivå i sin hållbarhetskommunikation.

Vi som var där fick med oss en rad erfarenheter och saker att tänka på och vi är glada att kunna dela med oss genom den här filmen. Se filmen här och hör vad som diskuterades.

I panelen:
Peter Bodor, kommunikationschef, CocaCola
Catarina Midby ,ansvarig för mode- och hållbarhets-kommunikation, H&M
Susanne Sweet, Docent och chef för Sustainability Research Group, Handelshögskolan i Stockholm
Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm

Moderator var Joel Lindfors från Futerra Communications

Om En God Frukost
”En God Frukost” anordnas med jämna mellanrum av Sveriges Marknadsförbund tillsammans med Futerra och DN. Tanken är att väcka tankar och leda till diskussion. Utgångspunkten är en kunskapspanel som består av en samling blandade representanter på det dagsaktuella området. ”En God Frukost” handlar om såväl kunskapsspridning som möjligheten till nya kontakter. Vi bjuder alltid på frukost under diskussionen som följs av nätverkande över ett påtår eller två. Välkommen!