25 april 2020

Extra stöd – anledning av corona

Tips, råd och stöd med anledning av coronapandemin

Coronakrisen påverkar alla företag mer eller mindre. Därför har vi på Sveriges Marknadsförbund låtit våra experter inom marknadskommunikation att få uttala sig om vad de tror händer på marknaden och vad de kan hjälpa till med.
Du kan kontakta Sveriges Marknadsförbunds rådgivare som kan hjälpa dig om du har specifika frågor.

Nedan kan du läsa tips och råd från våra rådgivare.

Karin Zingmark är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom digital kommunikation och content marketing.

Karin Zingmark, författare till Maxa Snacket

Distansera er fysiskt men inte socialt!

Har vi någonsin haft så stort behov av kommunikation som nu? Kommunikation kan skapa lugn genom människor som är närvarande, som öppnar upp för dialog, tar det mänskliga perspektivet och som månar om andra. Dessa tider av osäkerhet och oro är en prövning för de allra flesta, och jag tror att det blir viktigare än någonsin att prioritera kommunikation och socialt umgänge.

Nu uppmanas de allra flesta som kan att jobba hemifrån, men att sitta var för sig samtidigt som omvärlden skakar utanför kan leda till onödigt mycket stress och oro. Människor lämnas ensamma med sina tankar, och riskerar att fastna i negativa banor. Idag finns en uppsjö av verktyg såsom Zoom, Teams eller Hangouts som kan användas för att fortsätta ses över en kopp kaffe, en lunch eller varför inte en AW. Det är endast våra vanor som hindrar oss från att fortsatt ses för vår dagliga fika klockan 10, och kanske behöver vi den mer än något precis just nu?

3 tips för ett socialt hemmakontor:
– inför en daglig check-in vid den virtuella kaffeapparaten på morgonen, för att summera läget och diskutera dagens plan. Ta tid för lite snack om helgplaner och annat positivt som pågår i livet.
– ät lunch tillsammans! Att få sällskap, precis som vanligt, över lunch är en viktig social aspekt för många, och med teknikens hjälp går det alldeles utmärkt att lösa.
– Glöm inte att ta en promenad eller två, det är lätt att fastna i hemmakontoret. Ta med kollegan i luren, så blir promenaden trevligare.

Ibland kan sociala medier jämföras med snabbmat, godis och skräp-TV. Något som är negativt och sällan produktivt. Jag kan förstå den aspekten i det fall man hamnar i ett bakåtlutat scroll-läge, där man bara tar del av andras uppdateringar. Men när vi jobbar alltmer uppkopplat och digitalt behöver vi också bli medvetna om hur vi agerar socialt på digitala medier. Vi behöver bli mer disciplinerade i hur vi jobbar och mer medvetna om vilka kanaler vi använder till vad.
– Tänk på sociala medier som ett virtuellt fikarum, där du kan söka upp trevliga sammanhang och delta i samtalet både med medarbetare, kunder och andra. Bjud in till dialog, ställ frågor och bidra med dina tankar och din erfarenhet – precis som du skulle gjort i det fysiska fikarummet.
– Sociala medier kan också innebära en ständigt pågående kundundersökning. Sök upp forum där dina kunder befinner sig, ställ frågor och lär dig av deras tankar och erfarenheter. Här kan du få massa bra tankar och idéer kring hur ni kan förbättra ert erbjudande till era kunder.
– Missa inte möjligheten till gratis lärande. Avsätt tid varje vecka, kanske till och med dagligen, för att se ett intressant TED-talk, lyssna på en bra podcast eller gör en online utbildning inom ett område du behöver vidareutvecklas.

Slutligen tror jag att det just nu blir extra viktigt att själva ta kontroll över tekniken. Det handlar om att bli medvetna om när vi är uppkopplade och inte, när vi slösurfar eller jobbar osv. Att styra upp sin telefon, ta bort notiser och vibrationer, är ett sätt. Och framförallt behöver vi prata med våra kollegor och medarbetare om förväntningar på uppkoppling. En otydlighet kring förväntningar kan skapa stress, så ta er tid att lyssna av och bestämma vad som gäller hos er kring exempelvis mail utanför ordinarie arbetstid. Det blir extra viktigt i en tid när många av oss jobbar på distans.

Se denna tid som ett tillfälle att lära om och lära nytt. Vem vet, ni kanske hittar helt nya och mycket bättre sätt att samarbeta med kollegorna, och bygga relationer både internt och externt.

Karin Zingmark

Mats Karsvall är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom filmproduktion och film som kommunikationsverktyg.

Mats Karsvall

Just nu verkar allt stå still och vi verkar få räkna med detta läge in i maj. Om du tittar in i din kristallkula – hur ser läget ut i september.
Vad händer då ute på marknadsavdelningarna?

Allt hänger ju på hur man klarat sig igenom denna första fas av krisen. Har man kommit ut stark så finns ju möjlighet att gasa på ordentligt. Framför allt eftersom man kanske sparat på insatser under denna period. Men, jag skulle tro att det blir rätt splittrat eftersom vi är i en lågkonjunktur. Sedan kommer vi nog ha ett annat samhälle när vi väl kommer ut ur detta vilket säkert också kommer styra marknadsföringen.

Vad är dina bästa tips till medlemmarna kring att hantera den här situationen – både på ett personligt plan, men också för verksamheten?
Att verkligen inse att vi gått in i ett kollektivt läge där ord som tillsammans blivit mycket viktigare. Att ta in det i det man gör. Det handlar mycket om varumärke. På ett personligt plan så är det ju nu också såklart viktigt att prata med andra – samt att röra sig – då man mest sitter i soffan i teamsmöten hela dagarna. Så, att planera in promenader med folk i sin närhet som man vill prata med kan ju vara en god idé. Och kanske stanna och ta en fika eller öl på en uteservering som fortfarande är öppen.

Hur har du själv påverkats av coronakrisen?
På extremt många plan. Vi har en avdelning som fokuserar på livesändningar och interaktiva virtual events vilket såklart exploderat. Men övergripande så är det är extremt snabba puckar och förändringar hela tiden. På ett personligt plan är det ett nytt typ av liv man lever. Allt känns ovisst. Och många nya enkla frågor dyker upp som tex när slutar man arbetsdagen när man är på jobbet (hemma) hela tiden?

Coronaepidemin gör ju att vi faktiskt inte kan ha event och fysiska möten. Många tvingas därmed tänka om och nytt kring kommunikation. Vad är dina bästa tips för de som vill skapa digitala möten via video?
Interaktivitet och att bygga engagemang. Man ersätter inte ett event med ett teamsmöte. Det krävs planering, dramaturgi och paketering på precis samma sätt som inför ett event i en stor hyrd lokal – fast med lite annan typ av kompetens. Tänk mer TV-program med möjlig interaktivitet. Sedan är det såklart viktigt att ens partner inte bara kan ovan utan också har rätt tekniska förutsättningar och tillgång till rätt plattformar för att kunna skapa detta.

Med lite tid över kanske många marknadsavdelningar ser över sin kompetens och passar på att kompetensutveckla sig lite. För de som har rörlig film som ett dåligt samvete – vad kan du ge dem för tips för att komma igång?
Att prata med en möjlig partner och sätta upp processer för olika typer av projekt. Vad kan och bör man göra själva, vad gör man bäst tillsammans samt vad bör man lägga ut helt? Utveckla format tillsammans och i de fall det finns enklare format som man har interna resurser för genomförande – djupa där – och lär er rätt saker. Då är man förberedd för att gasa på när vi kommer ut ur krisen. En annan viktig sak, om man inte redan gör det, är att sätta sig in i verktyg för att analysera resultat (data) så att man kan följa upp aktiviteter bättre. Och titta tillbaka på kommunikation som gjorts och analysera vad som gått bra resp. dåligt och dra slutsatser av detta.

Om du har frågor till Mats Karsvall vänligen mejla info@svemarknad.se

Peter Wissing är Sveriges Marknadsförbunds rådgivare inom varumärkesposition och utveckling av starka varumärken.

Peter Wissing

Just nu verkar allt stå still och vi verkar få räkna med detta läge in i maj.
Om du tittar in i din kristallkula – hur ser läget ut i september. Vad händer då ute på marknadsavdelningarna?

Mycket svårt att sia om hur länge läget kommer att förbli som det är, men jag hoppas att vi ser en ljusning i mörkret

Vad är dina bästa tips till medlemmarna kring att hantera den här situationen – både på ett personligt plan, men också för verksamheten?
Personligen är det ju bara att hålla sig en bit ifrån personlig kontakt med andra människor, hur svårt det än kan vara. Verksamheten är värre. Jag är konsult och har behövt nära andra kunder än de värst drabbade branscherna. Dock arbetar jag med köpcentrum och museer och de har det kämpigt.

Hur har du själv påverkats av coronakrisen?
Har själv legat tre veckor i viruset men ska nu vara immun. Det känns bra. Arbetsmässigt är det jobbigt med tanke på mina kundrelationer.

Är det direkt skadligt för ett varumärke att köra på som vanligt just nu?
Jag jag skulle säga att de som kan ligga lite i framkant och kommunicera mänsklighet och omtanke tror jag har lika mycket att vinna som Fritidsresor gjorde i samband med tsunamin i Asien. Sedan är det branscher som inte påverkas eller går ännu bättre än vanligt. För dem handlar det nog om att kommunicera omtanke om andra.

Finns det möjligheter för företag att ta snabba marknadsandelar nu genom ett annorlunda agerande?
Svår fråga. Självklart borde mat för hemleverans, eller apoteksvaror för hemleverans gå som tåget. Klarar de av att leverera så kan de nog rida på vågen, men lovar de att leverera och sedan inte lever upp till det så får de en rekyl som är oerhört kraftig.

Generellt: Hur påverkar den här lamslagningen företagens varumärke och position just nu?
Jag har ännu inte svaret på det. Det händer saker varje dag och därför går det inte att ge en tydlig bild. Varumärkespositionen ska inte påverkas eftersom den är attitydmässig och inte ändras om inte varumärket agerar. Alltså ingen generell förflyttning.

Vad skulle du ge för råd till företag som planerat att lansera sin verksamhet eller på nya marknader nu i vår?
Beror helt på verksamhet. Har det med personliga kontakter att göra skulle jag avvakta. Kan man göra affärer utan att mötas fysiskt så ser jag inget hinder för en god idé att kunna lyfta även i dessa tider. Håll i minnet, dock, att det kommer förmodligen att bli massarbetslöshet och då kanske markanden inte finns kvar när du lanserar.

Om du har frågor till Peter Wissing  vänligen mejla info@svemarknad.se

Sveriges Marknadsförbunds rådgivare

Juridisk rådgivning Monique Wadsted, Digital Kommunikation Content Marketing Karin Zingmark, Byrå- och medieval Gunilla Bergh, Jobbcoachning Erik Sjögren, Varumärkesposition & utveckling
Peter Wissing, Filmproduktion – rörlig bild Mats Karsvall