Laddar evenemang

« Alla evenemang

Kurs: Dark Social

26 Nov kl 09:00 - 15:00

Grundkurs i Dark Social – den största utmaningen för marknadsförare just nu – och hur du kan göra utmaningen till en möjlighet.

 

Idag räknar man med att cirka 80 procent av all webbtrafik som kommer från delningar på sociala medier härrör från länkdelningar mellan individer i ”privata” sociala media-kanaler. Det kan till exempel handla om Snapchat, Instagram Stories, Facebook Messenger och WhatsApp. Denna trafik är svår att spåra och fenomenet kallas för ”Dark Social”. Under denna heldagsutbildning får du lära dig vad som gör att konversationerna som sker i Dark Social är de allra viktigaste, hur du analyserar trafiken och utifrån det anpassar din marknadsstrategi till att maximalt utnyttja möjligheterna.

Heldag 26 november 2018 (09:00-15:00)

Dark Social kallas den webbtrafik som delas i privata kanaler utan att man kan spåra ursprunget. Ofta handlar det om copy-pasteade länkar via direktmeddelanden på Instagram Stories, privata chattar på Facebook Messenger eller snaps på Snapchat.

Över 80% av användares delningar sker numera via dessa Dark Social-kanaler. Det innebär att du som jobbar i en organisation som producerar delningsbart innehåll, antagligen bara kan se ungefär 20% av resultatet av dina sociala delningar. Men någonting håller på att hända, då ny teknologi sakta men säkert börjar göra det möjligt att spåra trafik och engagemang i dessa dolda kanaler. Se till att du hänger med i utvecklingen.

 

Några saker du kommer att lära dig på utbildningen:

  • Vad Dark Social är och hur det fungerar
  • Vad som gör att delningar i Dark social är de viktigaste delningarna
  • Hur du kan påverka och till viss del kontrollera delningarna som sker
  • Hur du spårar och mäter varifrån delningarna kommer
  • Hur du på bästa sätt marknadsför i sociala medier för att maximera nyttjande av Dark Social-kanaler
  • Hur du skapar ett mervärde för användarna utan att störa, till exempel genom att använda mjukare budskap utan aggressiv CTA
  • Vad som passar ditt företag –  Snapchat eller Instagram Stories?
  • Hur du kan använda dolda influencers i din marknadsföring
  • Hur du anpassar er innehållsstrategi för marknadsföring i Dark Social

 

kursledare_lisastrompedersen-dingle

Kursledare är Lisa Strøm Pedersen, Head of Social Media Operations och utbildare på digitalbyrån Esatto (www.esatto.se). Lisa jobbar dagligen med en rad stora varumärken, deras sociala medier-strategier, närvaro och resultat. Hon har de senaste åren hjälpt företag att vara först ut att agera och lyckas med nya sociala medier-koncept som till exempel Social Selling. Hennes breda kunskaper inom marknadsföring, digitalt och sociala medier gör att hon kan hjälpa dig att se helheten i nya koncept och ge dig praktiska exempel som du på en gång kan integrera i din affärsverksamhet.

 

Dag, Tid och plats
26 november 2018, kl 09:00 – 15:00
Sveriges Marknadsförbund, Nybrogatan 34, Stockholm

Anmälan är bindande

 

Detaljer

Datum:
26 Nov
Tid:
09:00 - 15:00
Event Categories:
,

Arrangör

Sveriges Marknadsförbund

Plats

Sveriges Marknadsförbund
Nybrogatan 34, 114 39,
+ Google Map