Laddar evenemang

« Alla evenemang

Kurs: Google Analytics för marknadsförare

13 feb kl 09:00 - 16:00

Google Analytics för marknadsförare

Heldagskurs, 13 februari 2019

Förbättra din affär. Gör din webbplats effektivare. Webbanalys är möjliggöraren. Via optimering och effektivisering förbättrar vi affären via mer konvertering och lägre kostnader.

Motiven för att arbeta med webbanalys och Google Analytics kan ofta sammanfattas i några få övergripande mål. Vår specialanpassade utbildning på Sveriges Marknadsförbund ger dig möjligheten att på egen hand identifiera styrkor och svagheter på en webbplats/app samt optimera era digitala kampanjer och trafikdrivande aktiviteter.

Kursen är speciellt framtagen för att passa marknadsförare och marknadschefer. Vi fokuserar på att arbeta praktiskt i verktyget så mycket som möjligt. Ni arbetar med er egna data för att göra övningarna så relevanta som möjligt. Om ni inte har tillgång till ett eget Google Analytics konto, så får ni ändå arbeta med både relevant och riktig övningsdata.

Några av kursledarens egna mål med utbildningen är att ni förutom att bli bättre kravställare och beställare själva ska kunna arbeta praktiskt i verktyget och i nån mån också prata ”google-analyticska” efter kursens slut.

INNEHÅLL

  • Mätbara nyckeltal och mål
  • Verifierad data, vi ska veta – aldrig gissa
  • Webbanalys som process/metod
  • Hitta runt i Google Analytics, förstå struktur och hitta svaren på analysfrågor
  • Trafikkällor vs kampanjer i Google Analytics
  • Köpt trafik vs organisk trafik, vad ger respektive marknadsföringskanal?
  • Mål i Google Analytics, styrkor och svagheter
  • Vilka kampanjer ger respons/besök, men ändå viktigare vilka kampanjer bidrar till konvertering?
  • Konverteringsoptimering, vilka verktyg finns i Google Analytics
  • Attributionsmodellering. Vilka kanaler bidrar till konvertering, vilka ligger långt från respektive nära konvertering?

KURSLEDARE

Erik-Nettelbrandt-close

Kursledaren Erik Nettelbrandt

Erik har arbetat med digital marknadsföring med fokus i webbanalys i mer än 15 år. Han har som senior partner på fullservicebyrån Avantime följt marknadens konsolidering med uppköp och migreringar inom webbstatistiksystem. Idag arbetar han främst som seniorkonsult och instruktör inom webbanalys, SEM, SEO och digital marknadsföring.

Förutom att under många år driva en egen utbildningsverksamhet inom webbanalys (googleanalyticsutbildning.se) så har Erik utbildat framtidens webbanalytiker inom yrkeshögskoleprogrammen på IHM.

Dag: 13 februari
Tid: 09.00 – 16.00
Plats:  Nybrogatan 34, Stockholm

Varmt välkommen!
Anmälan är bindande

 

Detaljer

Datum:
13 feb
Tid:
09:00 - 16:00
Event Categories:
,

Plats

Sveriges Marknadsförbund
Nybrogatan 34, 114 39,
+ Google Map