Laddar evenemang

« Alla evenemang

  • Evenemanget har varit.

Almedalen: RO, Etisk reklam i det nya reklamlandskapet

4 Jul kl 14:15 - 15:00

Almedalen: Etisk reklam i det nya reklamlandskapet

Elisabeth-Trotzig-porträtt-300x216
RO, Elisabeth Trotzig Fotograf: Bugge Woldner

Självreglering inom reklam och marknadskommunikation är ett komplement till det lagstadgade konsumentskyddet. Det är en snabb, effektiv och kostnadsfri väg för konsumenter att klaga på reklam och få den prövad – men räcker det i ett föränderligt reklamlandskap?

En ny reklammarknad har vuxit fram, inte minst i sociala medier med nya tekniker för målgruppsanpassning och allt fler kanaler att välja på. Ändrade konsumtionsmönster ger annonsörer nya vägar för reklam. Influencer marketing växer snabbt och unga influencers blir både reklamskapare och reklambärare. Men det brister ofta i kännedomen om lagar, regler och god marknadsföringssed bland influensers, nätverk och plattformar. Initiativ för självreglering har fungerat väl. Genom utbildning, vägledning och prövning har problematiken med dold reklam i social medier uppmärksammats och kunskap om regler och reklametik ökat. Men räcker det?

 

Talare: RO, Elisabeth Trotzig

Dag: 4 juli
Tid: 14.15 – 15.00
Plats: 204, Hamnplan, Visby, Dagens Medias scen, Almedalen

Almedalsguiden

RO

Detaljer

Datum:
4 Jul
Tid:
14:15 - 15:00
Event Categories:
, , ,

Arrangör

Sveriges Marknadsförbund

Plats

Almedalen, Visby, Dagens Medias Scen
Hamnen, Visby Sverige
+ Google Map