15 april 2018

Drabbas inte av teknikpanik!

Vi var lite för naiva. Det gick lite för fort och en del blev helt fel. Så nu får vi rätta till det.
Det var en så fantastiskt partystämning i början. Det mesta var positivt.
Det slog Stefan Hyttfors fast när han nyligen talade på Webbdagarna, om baksmällan som drabbat oss efter den första internet-euforin.

Stefan Hyttfors menar att digitaliseringen är nödvändig, men att vi måste ha en öppen debatt om utvecklingen. Det talade han bland annat om på Webbdagarna.  Foto till vänster:  Elina Manninen
Stefan Hyttfors menar att digitaliseringen är nödvändig, men att vi måste ha en öppen debatt om utvecklingen. Det talade han bland annat om på Webbdagarna.
Foto till vänster: Elina Manninen

Han är en av Nordens mest efterfrågade föreläsare inom innovation, omvärldsbevakning och inte minst om teknikens problem och möjligheter.
HAN PÅMINNER OM att det inte var så många år sedan som Twitter var fullt av vänliga kommentarer och ”Tack för RT”.
”Och Facebooks motto var ’Move fast, and break things’, men resultatet blev troll och Trump och Brexit. Och du kan ha en politisk dispyt på Twitter med någon som kanske inte ens existerar. Någon som är en bot. Det var inte riktigt så det var tänkt. Alla skulle få sin röst hörd och inte bara de med makt och pengar. Den arabiska våren var ett bra exempel på hur individen fick inflytande”, säger Stefan Hyttfors.
I OCH MED att vi fick mobil web, skenade utvecklingen iväg på allvar. Stefan Hyttfors menar att det beror på att vi är besatta av oss själva. Med mobilt internet kan vi ständigt vara uppkopplade, bygga personliga varumärken och få bekräftelse.
Men, vi blev fartblinda. Nu är till och med Internets skapare, Tim Burners-Lee, lite besviken på hur det blivit.
”Idag är det istället så att färre aktörer har mer makt än någonsin och det blivit mycket fråga om nyckeltal och vinstjakt”, konstaterar Stefan Hyttfors.
Han tycker att vi är för naiva, när vi lägger så mycket av infrastruktur och viktiga funktioner i händerna på privata företag.
”I slutänden är det så, att så fort någon har ett vinstintresse, så kommer mitt skydd som konsument och samhällsmedborgare i andra hand. Och det finns flera frågetecken. Ta e-legitimation exempelvis. Är det verkligen rimligt att Bank-ID ges ut av privata företag?”, undrar Stefan Hyttfors och framhåller hur viktigt det är att vi som individer vet vad som händer.
Stefan Hyttfors talade om internetbaksmällan på Webbdagarna.
Stefan Hyttfors talade om internetbaksmällan på Webbdagarna.

Att vi, som lever i en digital värld, måste kunna veta att det är som vi tror.
JUST NU ÄR vi dock inne i en tid av ”techlash”. Det har skapat ett drev åt andra hållet. Stefan Hyttfors menar att ”gammelmedia” vittrar blod, nu när de äntligen får slå tillbaka lite.
”De känner en hatkärlek, för de har blivit frånkörda. Men de har ju också lagt sig tight med exempelvis Facebook, eftersom de får så mycket trafik den vägen.”
Kritiska röster höjs mot den utveckling som blivit. Det är nyttigt och välbehövligt. Filterbubblorna och trollfabrikerna är på riktigt.
”Problemet är om kritiken leder till teknikfientlighet. Då ska man lagstifta, reglera och förbjuda. Men vi har ingen möjlighet att klara tillvaron utan internet. Digitaliseringen är nödvändig för ett hållbart samhälle”, understryker Stefan Hyttfors.
Istället för att panikbromsa, behöver vi städa upp och skapa ett fungerande internet, menar han.
Här har annonsörer mycket stor makt. Unilever är en av de största, som hotat med att dra in sina annonser, om aktörer som Facebook och Google inte gör mer för att stävja utvecklingen.
TIDIGARE HAR EXEMPELVIS Procter & Gamble dragit ner rejält på sin digitala annonsering. Främst för att de inte hade kontroll över hur deras annonser spreds. De kunde hamna i olämpliga miljöer och företaget fick även betala för spridning i bot-miljö, utan att ses av något mänskligt öga. P&G väckte stor uppmärksamhet, när de meddelade att de minskat annonseringen på sociala plattformar med mer än 100 miljoner dollar andra kvartalet i fjol – utan att märka några negativa effekter.
En öppen debatt om miljö, möjligheter och problem på nätet – och lika öppna ögon hos oss alla – är viktigt för att utvecklingen skall gå åt rätt håll. Företagen ska inte underskatta sina möjligheter att, som annonsörer, bidra till att vända den skutan.
Carin Fredlund